3.5

Barnet

Bruno är 20, och hans flickvän Sonia är 18. Trots att de lever på socialbidrag och stölder, och att Sonia just fött deras första barn, så lever Bruno sorglöst bara för nuet.

Originaltitel L'enfant
Alternativ titel The Child
Regissör Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
Manus Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
Genre Drama, Kriminalare, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Jérémie Renier, Déborah François, Jérémie Segard, Fabrizio Rongione, Olivier Gourmet, Anne Gerard, Bernard Marbaix, Jean-Claude Boniverd, Frédéric Bodson, Marie-Rose Roland, Leon Michaux, Delphine Tomson, Stéphane Marsin, Samuel De Ryck, François Olivier

myslas
2020-03-31
Det är sällan några muntra historier som bröderna Dardenne berättar men den här känns på många sätt mer brutalt än vanligt. På ett konstigt vis inger slutet ändå någon sorts hopp.
2019-05-29
Jag tycker illa om Bruno från första början och sen handlar det mesta av resten av filmen om att förstärka den känslan. Snyggt filmad och berättad men ingenting känns på riktigt trots sin närgångna känsla av realism. Det skär sig. Slutet känner jag ingenting för och någon som säger sig ändra sig så mycket på 2 dar känns bara... Nä.
2017-10-26
Astrojacob
2015-04-03
Dardenne again, and again, and again.
hestret
2014-09-06
Mer rent thrillerspännande än vad jag tycker de övriga Dardennefilmerna är - jaktscenen är uppenbarlgen speciell, men det var vissa andra ögonblick som verkligen fick mig att stålsätta mig - tänker framförallt på bilscenen i första halvan. Renier gör en mycket bra insats, men karaktärerna och skådespelarna i övrigt är inget att hurra för direkt. Upplösningen var lite svag och egentligen köper jag inte den aktion av Renier som utgör premissen för hela filmen. Visst kryllar det av tveksamma beslut i filmens värld, men när det är så hyperrealistiskt blir det ju mer tydligt och sticker ut lite mer. Dock är det självklart ledsamt och deppigt som sig bör. En av brödernas sämsta, men fortfarande solid film. 63/100
timbo93
2014-06-03
Ja! Så snyggt berättat. Älskar de långa scenerna och hur de hittat dem perfekta brytpunkterna i berättelsen.
#54
2012-12-24
Hoppfull, trots allt.

2012-03-28
Herr Rénier spelar rollen som en no good förlorare övertygande. Annars vet jag inte, filmen klarar inte av att engagera mig desto mer. Svag trea.
Ful_fisk
2012-03-11
Mycket bra film. Väldigt jordnära men också öm. Alla ni som föll för Fish tank borde absolut se den här filmen!!!
Elizadushkufan
2011-12-26
Väldigt bra film, faktiskt. Blev glatt överraskad, då jag inte hade så höga förväntningar. Sevärd!