2.8

Barnförbjudet

Det börjar med en liten flickas dröm om en fest, där familjen och personalen från hennes daghem deltar. Hon vaknar av ett gräl mellan föräldrarna. Det avslutas med att mamma lämnar hemmet i vredesmod. På morgonen följer pappa henne till daghemmet.

Originaltitel Barnförbjudet
Regissör Marie-Louise Ekman
Manus Marie-Louise Ekman
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Ann Smith, Bibi Andersson, Fred Åkerström, Johannes Brost, Annalisa Ericson, Malin Ek, Kal P Dal, Grynet Molvig, Rolf Skoglund, Michael Segerström, Sune Mangs, Krister Henriksson

yrkeschaufföre
2022-11-20
Filmen är verkligen inget att ha men jag gillar scenografin och när väl Kal P Dal dök upp kunde jag inte med att sätta en etta som jag tänkt. Det som jag tycker fungerar är marschmusiken. Ändå den svagaste av tvåor till detta ganska onödiga experiment.
Ful_fisk
2022-11-14
Visst, jag hajar grejen. Men det är just det, jag hajar grejen inom fem minuter. Sedan måste jag sugas in och bli engagerad också. Men det blir jag inte. Någonstans kan jag inte skaka av tanken att jag ser ett teaterprojekt snarare än en film. Skådespeleriet är ju på den nivån, till exempel, och scenografin. Trots alla bra skådisar tycker jag alla spelar över, vilket säkert är meningen och allt, men jag tilltalas inte av det. Kanske var det helt enkelt manuset som inte höll. Jag bryr mig liksom inte, börjar tänka på annat, försöker förtrollas av den drömska scenografin och kostymerna... men zonar bort ändå. Nä, jag hajar filmen och vad den vill säga. Men den lämnar mig oberörd och lite trött.
2022-01-12
Fruktansvärd och tråkig film. Hur kan man göra en sådan här smörja? URK!!!
Albion
2020-07-23
Visuellt omtumlande till både färg och form. Så typiskt Marie-Louise. Innehållet är tyvärr bara knäppt och sjukt störande och betyget kan bara bli 1.
JohnTron
2020-07-20
Underbart att se Fred Åkerström som päron. Sjuk upplevelse, men verkligen värd en applåd.
Tonti
2020-07-01
Riktigt stark. Älskade sekvenserna på dagis.
jep
2020-06-27
Tror nog att Roy Andersson blivit inspirerad av bla iscensättningen och berättandet från denna film. Lekfullheten har han dock inte tagit efter.
Nalleman
2020-06-22
Marie-Louise Ekman - mer behöver inte sägas! Jösses vilken sorglig soppa!
KimEkberg
2019-09-26
Genialisk och väldigt singulär film. Själva mytologin är väldigt tilltalande, något slags utspårat folkhem, en parallellvärld till Roy Anderssons, som idisslar gamla floskler, militärmarscher och schlagers. Väldigt rolig casting. Kunde önskat mig en mindre ljusstark ljussättning eller att CJDG hade valt mattare färger till väggarna, men stundtals sitter det som det ska- exempelvis i den storartade finalen.
arvidsollenby
2017-10-10