3.5

Barnhemmet

Laura återvänder tillsammans med sin man och deras son Simon till barnhemmet hon växte upp i. Det är nu övergivet, men hon beslutar sig för att rusta upp det och driva det som förr. Deras nya hem och de mystiska omgivningarna väcker Simons fantasi och pojken börjar alltmer dras in i ett universum fylld av fantasifulla sagor och inte helt oskyldiga lekar. Simons värld bekymrar och skrämmer Laura och väcker dunkla och otäcka minnen från hennes egen barndom till liv.

Originaltitel El orfanato
Alternativ titel The Orphanage
Regissör J A Bayona
Manus Sergio G Sánchez
Genre 2000-tal, Drama, Skräck, Mysterium, Thriller
Skådespelare Belén Rueda, Fernando Cayo, Geraldine Chaplin, Montserrat Carulla, Mabel Rivera, Andrés Gertrúdix, Roger Príncep, Edgar Vivar, Óscar Casas, Mireia Renau, Georgina Avellaneda, Carla Gordillo, Alejandro Camps, Carmen López, Óscar Lara

Skapad 2019-10-13 av Mat1az
Det är något speciellt med den spanska regissören Juan Antonio Bayona. I alla fall om man ska tro veteranen Guillermo del Toro (Devil's Back Bone, Pan's Labyrinth). El Orfanato (Barnhemmet) gjorde ...   Läs mer »

päronanton
2018-09-04
Jag är lite besviken, trodde detta skulle vara en riktig skrämmande skräckfilm, men så blev inte fallet.
wiberga
2017-07-17
Otroligt välgjord film med bra skådespeleri och sceneri. Älskar att man hela vägen förstår huvudpersonens tankar och känslor, som ju ofta inte brukar vara så logiska i skräckfilmer, men här fungerar det utmärkt. Såg denna för väldigt länge sen, så jag mindes inte speciellt mycket alls. Blev överraskad av slutet och kan erkänna att jag satt och storgrina. Otroligt mix av drama och skräck!
Merwinna
2016-01-09
Mycket bra, spännande och kuslig. Förstklassig både när det gäller story och stämning. En av de bästa skräckfilmer som någonsin gjorts. Dock var den inte precis lika bra när jag såg om den, som när jag såg den första gången. Den är helt beroende av överraskningsmomenten - men det gör den inte sämre, så är det ju med många (kanske de flesta) skräckfilmer.
AlbinWesley
2015-03-15
Hmm, jag kanske förväntade mig för mycket.meller alltså, jag har väl börjat bli van vid att överraskas av kvalitén hos intrikata thrillers signerade spanjorer. Den hade lysande obehagliga sekvenser, och ett väl berättat drama. Lite läskig. Bitvis fenomenalt foto också! Men jag förstår inte riktigt vad det hela ska leda till. Emellertid absolut bra, men inte bäst.
kakbakarn
2015-01-13
Ett veritabelt potpurri av skräckfilmsklichéer, vilka jag hade hoppats njuta mer av (det var länge sen jag såg på skräck) än jag gjorde. Läskigt barn syns för en sekund i det flimrande ljuset och försvinner sedan plötsligt - känns som något Scary Movie hade kunnat ha med för att driva med genren. Men det var ju en kompetent skapelse överlag, synd att den kändes så ooriginell och, som sagt, klichéfylld. Nästan en trea.
2015-01-05
Jag gillar film inom alla genrer men när det kommer speciellt till skräckgenren så krävs det lite extra av filmerna för att jag verkligen ska kunna ta till mig dem. Jag älskar fantastisk skräckfilmer men då krävs det att de är fantastiska för att jag ska kunna uppskatta genren. När det gäller Barnhemmmet så tycker jag första halvan faktiskt är rätt ontressant och även om den andra halvan är en uppryckning så denna film ingen kommande klassiker i skräckgenren(för mig). 2+
Falstaff
2014-11-19
Välgjord och ganska obehaglig emellanåt, men den dras ner av en rad småtrista klyschor.
AddeColciago
2014-07-28
Tät och stämningsfull, men känner mig ändå lite snuvad på konfekten när den är slut.

2014-06-21
Denne var jo bare dårlig. klarer så vidt en -2. Undvik!
Supernaut
2014-06-20
Stämningsfull skräckfilm av klassiskt snitt utan tråkiga oneliners, forcerade skämt eller malplacerad sexualiserad nakenhet. Mycket sevärd!