3.5

Barnmorden vid Robin Hood Hills 2: Uppenbarelser

Gjord som en slags uppföljare till dokumentären där ett mycket brutalt mordfall i Arkansas synades grundligt. Här följer man pappan till en av dom tre mördade pojkarna, som enligt dom tre dömda är den verklige mördaren. Här följs även den grupp av människor som gått samman för att få dom tre dömda unga männen frikända. Bevisen mot dom var minst sagt tunna och ett antal teorier från olika synvinklar radas upp. En omfattande överblick av det amerikanska rättssystemet.

Originaltitel Paradise Lost 2: Revelations
Alternativ titel Revelations: Paradise Lost 2
Regissör Joe Berlinger, Bruce Sinofsky
Genre Dokumentär, 2000-tal
Filmnummer 11906

gjoob
2018-04-07
Intressant hur denna film i stort sett pekar ut en mördare för att sen göra en pudel i nästa del. Får en ju att undra hur mycket man kan vinkla en film till någons nackdel och ändå få det att se ut att vara någon annans fel (Byers är ju inte så mentalt stabil till att börja med). Samtidigt är det förstås lätt att vara efterklok. Inte lika bra som ettan, men historien blir nästan mer intressant ju mer skruvad den blir.
BarryHero
2016-12-18
Inte lika bra som den forsta. Lite val mycket fokus pa Mark Byers som minst sagt ar speciell. Dessutom kanns det lite underligt hur filmmakarna kan sitta och insinuera att Byers ev. ar skyldig till barnens mord samt sin frus dod nar han bedomts vara oskyldig enligt domstolen. Fortfarande intressant att se.
Supernaut
2016-02-02
En mycket bra fortsättning på den första dokumentären, alla tre bör ses som en sammanhängande produktion.
emilstjernholm
2015-09-07
Saxen kunde dock klipps ner den här dokumentären med 30-45 minuter, särskilt delarna med den uppenbart störda Mark Byers kunde ha kortats. Blir märkbart irriterad över hur lite som hänt i fallet under dessa år trots alla frågetecken som väcktes i första filmen.
DrJW
2015-04-12
Delen med support gruppen och att man försöker få mer bevis i fallet(med tanke på hur fucked up de blev i ettan) var den mest intressanta delen med den här, medans delen med den jäkla rednecken Mark Byers var bara irriterande och dem kunde ha klippt ner hans delar. Man blir ju bara mer och mer övertygad att de var han!
Snah
2015-03-20
Mark Byers eller Terry Hobbs? Typisk styvfarsrulle.
Ima_Tree
2012-03-24
Meeeedicaaaatioooooon!
Benisakura
2012-02-17
Trodde att man skulle få svar på några av de frågor man ställde sig efter första dokumentären men även efter att ha sett denna så lämnas man frustrerad och ovetande över vad som egentligen hände de tre pojkarna.
Starlette
2012-02-10
Spännande, men man kan inte låta bli att bli upprörd ibland. Och den där Buyer alltså, han borde få en egen tv-show... :)
DiMMUBoRGiR
2012-02-04
Det här var en besvikelse med tanke på den första filmens oerhörda kraft i skildringen av de läskiga morden och pöbelns påverkan på rättssystemet. Det som berättas denna gång håller inte för en så pass lång speltid och en rejäl ndklippning hade varit förtjänstfullt, oavsett hur intresserad man än må vara av fallet och den här historien. Mark Byers hetsas ju att vara knäpp och framstår mer sorglig än skyldig. Nä, jag hoppas att film nr. 3 är klart mer intressant och givande än denna.