3.5

Barnvagnen

Den unga fabriksarbeterskan Britt blir gravid med den popsjungande Robban, utan att vara tillsammans med honom. Hon bestämmer sig för att behålla barnet och försöka få det att fungera med Robban. Dock går det inte och Britt börjar istället umgås med den borgerlige och intellektuelle Björn.

Originaltitel Barnvagnen
Regissör Bo Widerberg
Manus Bo Widerberg
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Thommy Berggren, Inger Taube, Lars Passgård, Ulla Akselson, Gunnar Öhlund, Stig Torstensson, Lena Brundin, Marianne Hedengrahn, Ulla Rodhe, Gunnar Öhlund, Bill Jönsson

Skapad 2019-12-13 av AgnesPetter
Britt är i artonårsåldern och jobbar på fabrik i 60-talets Malmö. Hennes ganska så rastlösa liv består till mestadel av sporadiska händelser, tillfälliga intressen och umgängen. Genom just ...   Läs mer »

RustyFilm
2021-01-27
Det här är Bo Widerberg långfilmsdebut 1963. Han stod för både manus och regi. Den vardagsrealistiska storyn är mycket svag, filmen är helt enkelt tråkig. Men visst finns det några ljuspunkter som höjer filmupplevelsen. Bara faktumet att det är Widerbergs debut är en sån, en annan är kameraarbetet (vinklar, ljussättning osv.) vid bilder på ansikten och nära föremål. Ett exempel på detta är närbilderna på Britts (Inger Taube) ansikte som är mycket uttrycksfullt och vackert. De gråtrista miljöbilderna från Malmö stad med omgivningar är däremot inte vackra men kul är att dom snackade svenska därnere på 60-talet och Studebakern som rattas av Robban (Lars Passgård) är skön och det är Robban också.
HerrNenne
2018-12-26
Börjar riktigt tråkigt men har ett par citat som man uppskattar vilket gör det lite värt ändå. Är faktiskt ganska bra ett långt stycke en bit innan slutet.
Tystnaden
2018-11-28
Berggrens karaktär är alldeles löjligt högfärdig, och den genomgående snubbigheten finner inga gränser. Svår att fördra.
Nalleman
2018-11-25
Inte en film i min smak.
Memmem
2017-08-08
Utmärkt, svensk nya-franska-vågen-film! Denna fina debutfilm av Bo Widerberg känns som en pendang till Godards nyskapande "À bout de souffle", inte till handling, men till sätt att göra film. Fotot av Jan Troell är fantastiskt. Genom att stadga kameran med en tung planka kunde han följa med skådespelarna genom Malmös 1960-tal, upp på spårvagnar och runt i lägenheter. Vardagen och miljön i de förfallna stadsdelarna blandas med handlingen. Det ger en frisk realism att se hur man piskar mattor och hänger upp lampor samtidigt som man diskuterar "äktenskap eller inte". Detaljbilder på ansikten och föremål ger en stark närvarokänsla. Jag tror regissören arbetade utan manus för att få dialogerna spontana och troliga. Britt umgås en kväll med rocksångaren Robban och blir med barn. Hon talar med sin mamma om hon ska gifta sig eller inte. Samtidigt umgås hon med den förfinade men grubblande tidigare studenten Björn. Hon vill flytta hem till mamman, som råder henne att inte ge upp redan. Mycket bra spelat i huvudrollerna av Inger Taube och Thommy Berggren. Musik av Jan Johansson och Antonio Vivaldi. Betyg: 3½+
AndreaFurberg
2017-01-05
Jag kan inte riktigt ta när ingen nånsinn får verklig kontakt med någon i en hel film, inte ens med sig själv. Jag vet inte, det är så jag minns den.
triakel
2016-07-17
Riktigt bra. Grymt foto av Troell, man blir störtförälskad i Berggren, och dialog to die for: "Vissa dar känner man sig så vissen att inte ens pelikanen ser rolig ut."
marxwickstrom
2015-11-12
Ännu en film som väger tungt för mig. Ett berättande som är tydligt, vackert, men som ändå låter mig tänka själv. Jag är tvungen att dra paralleller till människor i mitt egna liv. Jag måste förstå dom. Jan Troells foto är briljant o gracilt, som ett känsligt öga en vanlig höstdag. O dessutom kvinnoporträttet, dagens bortskämda ytlighetsfeminism kan slänga sig i väggen. Det här påvisar kvinnans kamp, både verbalt o emotionellt. O hur den egentligen inte har tagit sig någonstans.
Galivan
2015-07-08
Fri och lekfull stil och lugn vardagsrealism. Dialogen är oartikulerad och improvisativ, det är fotot som driver handlingen. Känns allmänt lite larvigt och oslipat. Men intressant att hamna i 60-talet, och fotot håller intresset uppe.
MattiasStrand
2015-02-07
Borde kanske sätta ett snäpp lägre betyg som helhet men sista halvan är makalöst bra! Vissa av replikskiftena mot slutet av filmen skulle kännas hypermoderna även i en nutida film.