3.3

Baskervilles hund

Den sista ättlingen av Baskerville har återvänt från Amerika för att ta över släktgodset efter att den gamle Lord Baskeville hittats ihjälskrämd. Sherlock Holmes och Dr Watson kallas in för att lösa mysteriumet med förbannelsen som verkar vila över den gamla Baskerville-släkten.

Originaltitel The Hound of the Baskervilles
Alternativ titel Sherlock Holmes: Baskervilles hund
Regissör Brian Mills
Manus T R Bowen
Genre Skräck, Mysterium, Kriminalare, Drama, 80-tal
Skådespelare Jeremy Brett, Edward Hardwicke, James Faulkner, Fiona Gillies, Raymond Adamson, Rosemary McHale, Kristoffer Tabori, Alastair Duncan, William Ilkley

2015-01-15
Jag har hyllat Jeremy Brett för hans insats som Sherlock Holmes i TV-serie-avsnitten som kom före denna TV-film och jag har även hyllat själva avsnitten. Denna gång fortsättter mina hyllningar för Jeremy Brett medan jag inte har mycket själva historien i denna version inte sprider mycket glädje. Godkänt får den och inget mer. 2+
BROBJO
2012-04-24
Jag älskar Jeremy Bretts tolkning av Holmes och detta är en av höjdpunkterna!
Murvel48
2011-10-01
Rätt träig och lite smådåligt klippt.
PajoB
2010-10-29
Håller inte till en femma, troligtvis på grund av att jag har läst boken flera gånger innan.. Men annars: Riktigt bra version som fångar känslan man får i boken.
MaraJade
2010-09-25
Om man bara ska se en version av "The Hound of the Baskervilles" så ska man se denna version som är både välspelad och underhållande.
kikki
2010-08-02
Jeremy Brett ÄR Holmes!! Genialisk tolkning. Måste se mer.
Semiramis
2010-02-14
Väldigt tråkigt att Sherlock knappt är med...
2008-08-01
Grym besvikelse. Storyn är rejält slaktad och spretigt berättad, och kung Brett är bara med i en tredjedel av filmen. Men självfallet är han helt suverän – som alltid, vilket gör filmen till ett måste – som alltid. (7/15)
ekman
2008-03-04
Brett är, som alltid, lysande. Tyvärr är han knappt med i första halvan av filmen, där Hardwicke och Tabori misslyckas med att hitta ett bra samspel. Dessutom fuskas historiens fina skräckpotential bort, vilket är synd.
Nightcrawler
2007-12-17
Gud, jag är helt såld på Jeremy Bretts Holmes nu. Tyvärr bleknar Hardwicke lite bredvid honom, fast det är kanske så det borde vara. Fan, det är så bra att jag inte vet vad jag ska skriva. Jag är helt tagen.