3.3

Bassängen

Paret Jean-Paul och Marianne spenderar sin semester i en villa nära St. Tropez. Marianne bjuder in sin f.d. älskare Harry och hans tonårsdotter Penelope. När Harry försöker förföra Marianne, och Jean-Paul gör detsamma med dottern Penelope, blir känslorna bland de vuxna minst sagt heta. Konsekvenserna är dödliga.

Originaltitel La Piscine
Alternativ titel The Swimming Pool, The Sinner
Regissör Jacques Deray
Manus Jean-Emmanuel Conil
Genre 60-tal, Kriminalare, Drama, Thriller
Skådespelare Alain Delon, Romy Schneider, Maurice Ronet, Jane Birkin, Paul Crauchet, Steve Eckhardt, Maddly Bamy, Suzie Jaspard

fisk0
2020-02-11
Väldigt snygg film, men hade i stort sett omöjligt att skilja på Jean-Paul och Harry genom större delen av filmen. Funderade ett tag på att det var ett medvetet drag att ge dem samma hårfärg och frisyr och att bägge hade en cigarett i mungipan genom nästan hela filmen, men det verkar inte ha haft något med filmens poäng att göra, så det var mest förvirrande.
KyLLo
2019-06-27
Jag hade höga förväntningar på den här och visst tycker jag att den lever upp till dem. Att läsa handlingsbeskrivningen till en sån här film kan förstöra mycket av spänningen och utforskarandan, så det undvek jag. Miljöerna är väldigt vackra. Efteråt kollade jag upp det här lyxhuset på kartan och det ligger i ett idylliskt område någon kilometer från havet. Tydligen finns det även en tennisbana på baksidan, även om man inte får se den i filmen. Och miljöerna går så bra ihop med värmen, känslorna, misstankarna och hemligheterna som riskerar att utlösa dominoeffekt vilken sekund som helst. Rollerna är i det stora ganska stereotypa, förutom dottern som är direkt skum. Lägg märke till hur kattlikt hon beter sig. Jag föredrar ändå Ozons tappning (Swimming Pool), som är lite modernare. Däremot är den här så mycket bättre än nyinspelningen A Bigger Splash.
Albion
2017-08-30
En charmant och tät historia som berättas med finess och skarp stämning. Jag gillar verkligen det här även om jag gärna hade sett ytterligare utveckling, eller snarare inveckling, i kärleksturerna. Betyget blir ändå en stark 4;a i betyg, dvs 4+
JimCarrey
2013-06-05
Filmen är så sensuell i kamera och skådespeleri att det blir komiskt och jag satt och fnittrade stora delar. Känns som en ganska daterad sydlig snuskfilm men den är så överdriven att den blir skitrolig. Dessutom innehåller den några riktigt vassa repliker som när flugorna dras till ljuset 3-
4fia
2012-11-28
jo men se!
DonActive
2011-09-17
Vacker och vacker.

2009-03-20
Kan inte tycka illa om en Birkin.
kakbakarn
2009-03-08
Destruktiv erotik, känns väldigt franskt. Rejält sexig såklart. Jane Birkin med sitt udda utseende, visst, men allra mest Romy Schneider bidrar till det. Alain Delon är hård och uttryckslös, på ett bra sätt. Filmen i övrigt är inte mer än helt okej.
NEJDÅ
2008-07-02