2.6

Battle in Heaven

Tre "förtappade själar" lever ett amoraliskt leverne i Mexico City, men deras förhållningssätt passerar inte obemärkt förbi i en värld där sådant kommit att betraktas som högst moraliskt.

Originaltitel Batalla en el cielo
Regissör Carlos Reygadas
Manus Carlos Reygadas
Genre Drama, Vuxenfilm, 2000-tal
Skådespelare El Abuelo, Brenda Angulo, David Bornstien, Marcos Hernández, El Mago, Francisco 'El Gato' Martínez, Diego Martínez Vignatti, Alejandro Mayar, Anapola Mushkadiz, Chavo Nava, Estela Tamariz, Ernesto Veláquez

fisk0
2022-11-23
De utdragna sport- och porrinslagen känns rätt malplacerade och förstör helheten, men den har en del fina scener, och i synnerhet fantastisk ljudläggning. Stark trea.
Sznax
2013-09-05
Fantastisk närhet till miljöerna och oerhört vackra bilder av Mexico City, historien går lite väl ofta på tomgång och sista biten känns överflödig. Betyg 6.2
KimEkberg
2013-09-01
äh va fan. jag tycker att den är så pass bitvis genial att den bitvisa uselheten går att ha överseende med, även om jag tycker det svinpissiga slutet är det syndaste på länge. man får gå ut ur bion när han pinkar på sig, så har man en riktigt bra film. och med den snyggaste typografin på länge.
Tonti
2013-09-01
Den här fick visst ett rysligt mottagande här. Själv tycker jag att vissa scener är rent lysande med sina dämpat lyriska kvaliteter i en kanske lite väl glädjelös vision av livet där Reygadas dock lyckas skildra ömhet i de mest oväntade situationer. Både foto och ljud används på oväntat och stundtals utsökt vis. Därför blir jag också desto mer besviken när filmen i slutet på ett rätt obegripligt sätt inordnar sig i en radda spekulativa festivalfilmer där den mest drastiska lösningen av alla blir den fantasilösa utgången. Det undergräver en del av förtroendet filmen tidigare byggt upp men den är fortfarande väldigt mycket mer intressant än nästan allt annat inom den s.k. arthousefilmen.
bet
2013-02-07
Jörmungandr
2011-08-20
Ett mexikansk drama som kretsar kring en man och hans liv. Långsam, men fängslande. Inte mycket händer egentligen och det är ett par scener som antagligen chockerat publiken, typ bj och sex (vilket utförs på riktigt framför kameran). Intressant film helt klart, men inte för alla. Jag gillade den iaf.
Snabel-A
2011-08-05
Konstig Tråkig. Lägg din tid på något annat
Fredzon_M
2010-09-25
Utsökt kamera- och ljudarbete. Men det är för distansierat för min smak. Apatin blir för mycket och smittar av sig på tittaren. Vacklar mellan en tvåa och trea, Väljer ett svagare betyg då det är allt för långt emellan höjdpunkterna(som mest gäller cinematografin).
Moonlighting
2006-08-07
Stundtals väldigt spännande iscensättning och intressant ljudarbete. Dramat berör mig ärligt talat inte nämnvärt (vilket det givetivs inte heller behöver göra i någon traditionell mening), men de laddade bilderna höll mig hela tiden intresserad, och som sagt, några av iscensättningarna är mästerliga. Regissören Carlos Reygadas gör extremt konstnärligt ambitiösa och smala filmer som definitivt inte är för alla, snarare för väldigt få, vilket kan tyckas lite synd, för det kan finnas stora belöningar för den med öppet sinne. Snudd på fyra.
mutato
2006-04-08
horan, mannen och frun menas väl. heliga treenigheten? detta förhållningssätt beror ju på hur man tolkar, men de yttre krafter som marcos till slut finner / blir funnen av har ju en direkt påverkan på världen som filmen finns i. hur apatisk han än må vara - något händer. men det är förstås otydligt vad filminfoskrivaren menade eftersom filmen kan utspela sig både i himlen och på slagfältet innan. dödligt pretentiös i allas bästa bemärkelse, vilken otroligt bra film.