2.4

Batman Forever

Den mörke riddaren från Gotham City möter en dödlig duo: The Riddler och Two-Face. Deras allians kan mycket väl betyda slutet för Gotham City och Batman. Riddler har nämligen en plan för hur han skall få den irriterande fladdermusen ur vägen: Avslöja hans identitet. Samtidigt mördas circusakrobaten Dick Grayson’s familj av Two-Face. Miljardären Bruce Wayne tar pojken under sina vingar utan att egentligen veta vad han har gett sig in på och snart har Gotham inte en, utan två beskyddare.

Originaltitel Batman Forever
Alternativ titel Batman 3
Regissör Joel Schumacher
Manus Lee Batchler, Janet Scott Batchler, Akiva Goldsman
Genre 90-tal, Fantasy, Kriminalare, Thriller, Action
Skådespelare Val Kilmer, Tommy Lee Jones, Jim Carrey, Nicole Kidman, Chris O'Donnell, Michael Gough, Pat Hingle, Drew Barrymore, Debi Mazar, Elizabeth Sanders

Skapad 2019-10-13 av mageek
Inför den tredje rullen om Läderlappen ville Warner Bros. göra serien mer familje- och barnvänlig. Man ville tillverka actionfigurer och göra Batman rolig igen, inte mörk och ruskig som i Batman...   Läs mer »

Skapad 2019-10-13 av Rollywood
Det är svåra tider i Gotham City. Visserligen har Batmans (Val Kilmer) närvaro dragit ner på kriminaliteten i staden men efter att den före detta chefsåklagaren Harvey Dent (Tommy Lee Jones) rå...   Läs mer »

Zingostar
2018-01-13
Riktigt bra Batman film. Bra karaktärer och story. Rekommenderas.
2017-12-27
Sämst!!
2017-10-12
Bra
Dele
2017-03-14
Historien är ok. och byggs vidare på, men tyvärr här det här blivit alldeles för spretigt, teatraliskt och hysteriskt. Det blir inte godare att äta bara för att man svullar.
2016-10-18
Riktigt bra och spännande!
päronanton
2016-07-23
Inte alls lika bra som Batman 1989 och Batman returns 1992. Den här blir mer löjlig, och inte alls det där mörka som det två första hade.
Ful_fisk
2016-01-10
Som Batman & Robin, minus underhållningsvärdet. Skulle sett Natural Born Killers istället.
myslas
2015-12-27
Jaha, det här var ju inget vidare. Där man tidigare lyckats så väl med smink (särskilt när det gällde DeVitos Penguin) så ser Two-Face mer ut som en clown här. Fånerierna är än mer än tidigare på en nivå som hör den gamla tv-serien till, fast utan dess charm. Manuset är en enda röra utan någon riktig handling alls och med usel dialog. Man har sett dåliga kvinnoroller tidigare men den Nicole Kidman spelar här tar nästan priset. En välrenommerad psykiatriker vars enda roll i filmen är att bli dunderkåt så fort Batman är i närheten. Tror knappt man sett sådan unken kvinnosyn ens i filmer från 40-talet. Men det var ju fint hur de förutspådde 3D-TV.
Jansmyr
2015-05-05
Personligen tycker jag än att Tim Burtons två Batmanfilmer är de bästa hittills, de har en charm jag tycker Dark Knight-trilogin saknar. Ändå gillar jag att Batman Forever försöker göra något nytt med hjälten snarare än ännu en Burtonfilm. Resultatet är tyvärr inte så tilltalande. Camp, neonfärg, ytliga stereotyper till karaktärer, diffus handling samt skurkarnas plan som kan mäta sig med de mest verklighetsfrånvända bondskurkarnas galna drömmar - allt detta kan jag acceptera i en film om en man utklädd till fladdermus. Men den ton av ironi, självkritik och ofta hån mot både Batman och hans fans som denna film är stöpt i gör den till ett monster; voro det som att filmen skrattar åt mig som tittar på en så dålig film. Jag ser i denna film en regissör som skyller sina egna tillkortakommanden på allt utom sig själv. Om någon borde spärras in på Arkham i slutscenen borde det vara Schumacher själv.
LauenKauen
2015-02-11
Av de 3 första filmerna så tyckte jag, förvånansvärt nog på förhand, att det här var den bästa av dom. Tycker det är härligt att Alfred och Wayne förhållandet har fått mer utrymme och dialogen känns bättre. Tycker Kilmer gör bättre ifrån sig som Wayne. Filmen blir aningen löjlig emellanåt både från The Riddlers och Two-Faces sida. Filmen kanske får ett omedvetet uppsving efter att jag nyligen såg den bedrövliga föregångaren. Halvsvag 3a.