3.2

Battle In Seattle

Filmen är baserad på den sanna historien om när aktivister anlände i Seattle, Washington för en massiv protest mot ett World Trade Organization-möte. Demonstranterna hade bara en sak i siktet och det var att stoppa mötet. Kaos och rabalder uppstår.

Originaltitel Battle In Seattle
Regissör Stuart Townsend
Manus Stuart Townsend
Genre Drama, Action, 2000-tal
Skådespelare Charlize Theron, Woody Harrelson, Channing Tatum, Ray Liotta, Michelle Rodriguez, Ivana Milicevic, Rade Serbedzija, André Benjamin, Joshua Jackson, Connie Nielsen, Martin Henderson, Jennifer Carpenter, Christopher Jacot, Tzi Ma

NoWireHangers
2016-06-12
I en scen i filmen konstaterar en av demonstranterna att demonstrationen varit lyckad för att (löst citerat) "För några dagar sen visste ingen vad WTO var. Idag vet fortfarande ingen vad WTO är, men de vet att det är dåligt". Ungefär så är det med hela filmen. Vi får veta att demonstranterna är arga. WTO är ondskan, enligt dem, och vara ansvarigt för allt ont i världen. Varför? Spelar mindre roll. Demonstreras mot dem ska det. Vi får reda på att det finns en massa fredliga demonstranter, men de får vi inte lära känna närmare. Istället får vi följa ett löst sammansatt gäng huliganer och vandaler som mest verkar ute efter att sabba hela mötet och som vi inte kan sympatisera med. Vi får också följa polisen Woody Harrelson som vi kan sympatisera mer med efter vad som händer med hans fru. Borgmästare Ray Liotta framstår som en klåpare och en del demonstranter behandlas onekligen illa av myndigheter, vilket vi också kan sympatisera med. När filmen är slut informeras vi om vilka konsekvenser Seattle-händelserna hade och att (löst citerat) "kampen går vidare", vilket man med lite välvilja kan tolka som kampen för stärkt demokrati och kampen för att folkets röst ska bli hörd, alternativt som kampen för vandalers rätt att kasta gatsten på skyltfönster och polis utan rättsliga konsekvenser.
2016-02-24
Oväntat mångfacetterad och realistisk. Tragisk att se med tanke på hur debatten utvecklat sig sedan det begav sig. Parallellerna till Gbg 01 är lika många som dom är tragiska. Att Bill Clinton i dagens USA närmast hyllas som en progressiv hjälte känns som ett bra exempel på hur debatten har förflyttat sig.
2016-02-23
Kompromisslöst, rättframt, ärligt och väldigt viktigt! Visst trycks det en del på billiga känsloknappar, fast å andra sidan är det svårt att undvika. Ämnet berör, ämnet ska beröra. Att släta över vore rent tjänstefel. En mycket bra film som berör på många sätt, i synnerhet på alla sätt som den ska. Den får mig att vilja bli ung och arg igen. (11/15)
KyLLo
2014-05-01
Mm, känns som en blandning mellan ett politiskt drama och en dokumentär. Tillför mig ingenting.
Jison73
2014-02-17
Tycker om filmer baserade på verkliga händelser men tyvärr kändes denna mer som en dokumentär.
bryngel
2013-03-17
Endymion; svårt att se en film som denna utan att tänka politik liksom... Bra skådespel men alltför mycket propaganda för ett högre betyg.
Endymion
2012-06-04
ChristofferWik: Sluta tänk i politiska färger. Common sense is common sense.
ellaine
2011-07-03
Så jätte bra, och så jätte stark.

2010-10-06
Väldigt bra och intressant film som visar vilka idioter poliser kan vara. Det som höjer filmen är nog skådespelerna spec. ''Woody Harrelson'' som spelar sjukt bra men Ray Liotta gjorde det också bra. Stabil 4a blir det.
Biolm
2010-10-02
STUART TOWNSEND är min framtida man.