2.2

World Invasion: Battle Los Angeles

I åratal har UFO-iakttagelser dokumenterats över hela världen ? Buenos Aires, Seoul, Frankrike, Tyskland, Kina. Men 2011 kommer det som en gång var iakttagelser bli en skrämmande verklighet när Jorden attackeras av okända trupper. När folk över hela jorden ser världens stora städer falla, blir Los Angeles mänsklighetens sista utpost att stå fast mot det anfall som ingen förväntade sig. Det blir upp till marinofficeren och hans nya pluton att dra en linje i sanden när de tar sig an en fiende olik allt de någonsin stött på sen tidigare.

Originaltitel Battle: Los Angeles
Alternativ titel Battle LA
Regissör Jonathan Liebesman
Manus Christopher Bertolini
Genre Action, Thriller, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Aaron Eckhart, Michelle Rodriguez, Bridget Moynahan, Taylor Handley, Michael Peña, Lucas Till, Ramon Rodriguez, Jim Parrack, Ne-Yo, Joey King, Susie Abromeit, Will Rothhaar

vetegrodd
2015-06-27
Fan va goa marines! Unga ovetande killar som är tränade och villiga att göra sitt uppdrag oavsett vad. Bra roller på dem, stämningen kändes go och realistisk. Aaron Eckhart e nivån bättre skådis än alla andra men smälter in bra och höjer stämningen på filmen (utan honom kunde det nog ha blivit aningen torrt) En cool sci-fi film. Den är väl som sämst i början, då man inte riktigt vet vad man ska förvänta sig. Och det inledande battlegroundet känns lite trist och som en billig lösning. Men man kollar vidare pga de uttrycksfulla skådisarna, mystiska fienden osv. Sen blir den faktiskt bara bättre och bättre, stämingen höjs av karaktärerna som utvecklas tillsammans, handlingen blir intressant, kriget känns grymt/häftigt.. BRA sci-fi, en stark 3a, jag var nöjd efteråt!
RichardEk
2015-03-22
En bokstavligen klichéfylld film på temat "USA invaderas av aliens", helt besatt av temat om behovet av återupprättad heder. Eckhart är en uttrycksfull skådespelare men har en så genrefängslad rollkaraktär att jobba med att det blir både fantasilöst och förutsägbart. Krigsscenerna är i sig hyfsat utförda, men även där har vi redan sett allt.
origC-J
2014-04-27
Inte fullt så illa som väntat. Ett bra tempo väger i viss mån upp ett fantastiskt klyschigt manus, men man får medge att framförallt Eckhardt (osannolikt nog) gör vad han kan med det.
Rele
2014-04-25
En film med action, men inte så mycket mera. Jag ger en stark tvåa.
2014-04-25
Överraskande. Jag fick en beräknad etta, men det i själva verket är det på gränsen till en trea. Ljudet från avlägsna skottsalvor tillsammans med den känslosamma bakgrundsmusiken som aldrig tystnar skapar en otroligt fin stämning i allt det våldsamma och fartfyllda. För man kan inte klaga på att det är långsamt och avslaget precis. Det finns ett underhållningsvärde och det hela liknas ett krigsdatorspel. Tyckte jag såg någon som klagade på att den är patriotisk, men vilken amerikansk katastrof-/krigsfilm är inte det. Den är inte heller trovärdig, men det förväntar man sig nog inte heller utifrån handlingen och filmomslaget. Att skådespelarna inte är fläckfria kan jag ha lite överseende med. Däremot tror jag att filmen skulle bli bättre om den tog ett andrum. Det blir något ensidigt i längden. Förstår inte totalsågningar. För filmen ska vara på det här viset, annars går man miste om det originella och underhållningsvärdet. Sedan går det som sagt att putsa en del detaljer.
Kubrick
2014-01-14
Bra underhållning, bra action, ok skådisar, lite tråkigt foto, småseg här och där, kanske lite för lång.
Redfield4ever
2013-12-27
Nej. Nej. NEJ! Detta kan vara en av de mest förolämpande filmerna jag någonsin sett. Både från perspektivet av att den i princip är en propagandafilm för USAs marinkår och från perspektivet av hur den är uppbyggd, agerad och inspelad. Skådespelet? Uselt förutom Eckhart och Peña. Effekterna? Ser ut som ett halvdant PS3-spel. Dialogen? Jag gillar Sydkoreansk film för att den är melodramatiskt skriven, och detta är värre än de värsta filmerna från Sydkorea jag har sett rent manusmässigt. Och sen har vi det absolut värsta: kameraarbetet. Shaky-cam i varenda scen, till och med när människor pratar och vem fan nu som filmar måste TA BORT HANDEN FRÅN ZOOM KNAPPEN! Värre än Man of Steel när det kommer till skakig kamera och då är det fan illa!
Andreas_
2013-10-19
Första gången jag såg denna film så tyckte jag att den var helt okej eftersom jag faktiskt blev ganska uppslukad av handlingen och spänningen, men andra gången så upptäckte man alla brister och detaljmissar och patetiskt skrivna manuset och betyget sänks från en 3:a till en 2:a. Något som oxå störde mig ordentligt andra gången jag såg denna, var den otroligt jobbiga handkamerafilmandet som bara blir enerverande efter ett litet tag. Vad är då positivt med denna film, eller vad gör att den kan fungera i brist på annat? Jo skådespelare som Aaron Eckhart och Michelle Rodriguez samt även många bra "okända" skådisar som gör ett sjuhelsikes jobb framför kameran och spelar otroligt trovärdigt, även miljöerna och effekterna är toppklass men som sagt, manus och en hel del detaljmissar och fånigt slut sänker som sagt betyget rejält. Filmen är nog lite av en "dyr" reklamfilm för att Amerikanska marinen dessutom, men det kan jag dock ha överseende med, eftersom jag köper trovärdigheten hur dom agerar som soldater. Betyget blir alltså en medel 2:a för detta sci-fi spektakel.
LTT86
2013-08-21
Jag tycker att det här filmen var rätt bra. Den har många problem, men tack vare action så klarade jag av att titta bort alla problem och njuta av filmen.
kolle82
2013-07-06
Mäktig att se med en bra ljudanläggning. Handlingen är ju som 2 timmars "Call of Duty"-spelande men funkar då det är action hela vägen.