Battle of the Japan Sea

Japan och Ryssland störtar samman i vad som kommer att bli känt som det Rysk-Japanska kriget. Ett försök av den japanska flottan och armén att inta Port Arthur misslyckas och den ryska flottan störtar fram längs det japanska havet. Amiral Heihachiro Togo skickar då sin flotta för att möta upp den ryska, vilket får förbluffande resultat för båda nationerna.

Originaltitel Nihonkai daikaisen
Alternativ titel Great Battle of the Japan Sea
Regissör Seiji Maruyama
Manus Toshiro Yasumi
Genre 60-tal, Krig, Drama
Skådespelare Toshirô Mifune, Chishû Ryû, Susumu Fujita, Tatsuya Nakadai, Yuzo Kayama, Mitsuko Kusabue

goeran
2013-09-28
Seiji Maruyamas film Battle of the Japan Sea (Nihonkai daikaisen) från 1969 ger en levande bild av en av största sjöslagen i modern tid; slaget vid Tsushima den 27 maj 1905 där den japanska flottan under ledning av amiral Heihachiro Togo vann en lysande seger över en betydligt större rysk flotta. Toshirô Mifune är som klippt och skuren för rollen som amiral Togo men det är trevligt att också återse några andra av den japanska filmens stjärnor; som t ex Chishû Ryû i rollen som general Nogi.