Battle of the Sexes

En skildring av 1973 års tennismatch som kom att benämnas 'Battle of the Sexes'. Matchen spelades mellan den kvinnliga världstvåan Billie Jean King och den 55-åriga föredettingen Bobby Riggs. Riggs hade tidigare samma år vunnit i överlägsen stil mot världsettan Margaret Court och hävdade att kvinnlig tennis var så mycket sämre att han trots sin ålder och dåliga form fortfarande kunde vinna mot vilken kvinna som helst.

Originaltitel Battle of the Sexes
Alternativ titel The Battle of the Sexes
Regissör Jonathan Dayton, Valerie Faris
Manus Simon Beaufoy
Genre Biografi, Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Emma Stone, Steve Carell, Andrea Riseborough, Natalie Morales, Sarah Silverman, Bill Pullman, Alan Cumming, Elisabeth Shue, Eric Christian Olsen, Fred Armisen, Martha MacIsaac, Lauren Kline, Mickey Sumner, Fidan Manashirova, Jessica McNamee

Christofer
2019-05-08
Hygglig prestation av Carell här. Annars lyfte det väl aldrig riktigt tycker jag och slutet var alldeles för trist. 3-
2019-03-03
Bara att denna historien faktiskt har skett i verkligheten gjorde den ett måste för mig att ta del av. Att man sedan har castat huvudrollerna helt perfekt med Emma Stone och Steve Carell lyfter filmen flera nivåer. Det Stone och Carell har gemensamt är deras starka grund med en fantastisk komisk förmåga som utvecklats till imponerande dramatisk insatser. Filmen två timmar bara flyter på och den känns faktiskt kortare. Jag skulle dock gärna sett ett ännu större allvar i filmen. 3+
abnormal
2018-10-07
Djuplodar aldrig i varken karaktärer eller frågeställningen, vilket gör att någon känsla aldrig infinner sig. Annars helt okej.
Bomkia
2018-09-04
Jag gillade Emma Stones karaktäriserande av Billie Jean och det är för mig höjdpunkterna i filmen. Själva tennismatchen var inte särskilt intressant. 3a.
Roswall
2018-07-31
Helt ok, men den skulle mått bra av att välja en tydligare vinkel, nu blir det lite splittrat. Som sportfilm är den inte särskilt bra, vilket givetvis inte är i fokus, men jag hade gärna sett bättre tennisscener.
Spidde
2018-05-06
Dödligt seg och tråkig, med platta karaktärer och en konflikt som aldrig blir spännande. Det bästa var nog den söta lilla grisen i en mycket liten biroll, gjorde mig sugen på att se Babe igen. Kan rekommendera den nya Björn Borg-filmen om du vill se något tennisrelaterat, mycket mer komplex och laddad film.
Zipper
2018-03-10
Eftersom jag sett och älskat dokumentären hade jag en ganska klar bild av vad jag ville att den här filmen skulle förmedla. Den levererade inte allt, jag hade velat ha ett djupare porträtt av Billie Jean och vad som drev henne. Bra film, men när man har något att jämföra med direkt saknar jag vissa aspekter.
myslas
2018-01-02
Trevlig film där Emma Stones insats står ut men den står sig rätt slät mot den utmärkta dokumentären som kom för några år sedan och av biografiska tennisfilmer som kom 2017 så föredrar jag Borg framför denna.
2017-12-27
Bra men saknar udd och allt blir lite väl tillrättalagt. Svårt att göra sånt här utan att det känns som tomma mallar, liksom hur representerar man en sexistisk idiot trovärdigt? Det är svårt att representera sexister och rasister trovärdigt och det bidrar till att konflikterna känns lite platta. Stone och Carell funkar dock där de sexistiska kommentarerna är överdrivna som show. Men saknar mer personlig känsla i karaktärer och relationer ändå. Men bra!
DIProgan
2017-12-20
Mysig men saknar det lilla extra för en grand-slam.