3.3

Battlestar Galactica: Razor

En tvåtimmars Battlestar Galactica tv-film som berättar historien om Battlestar Pegasus flera månader innan man hittade Galactica.

Originaltitel Battlestar Galactica: Razor
Regissör Félix Enríquez Alcalá, Wayne Rose
Manus Ronald D Moore, Michael Taylor (I)
Genre 2000-tal, Action, Drama, Science Fiction, Krig
Skådespelare Katee Sackhoff, Edward James Olmos, Tricia Helfer, Mary McDonnell, Michelle Forbes, Jamie Bamber, Grace Park, Kandyse McClure, Aaron Douglas, John Pyper-Ferguson

WillyV
2016-12-01
Kul att BSG kan få plats på filmtipset, genom denna. Serien är en fyra och bland det bästa som har gjorts i genren (för TV-mediet). Denna film kompletterade bakgrundsstoryn på ett bra sätt och Pegasus befälhavare är riktigt bad-ass. Stark trea.
JPerlie
2016-10-25
Jag gillar att man får en djupare inblick på Pegasus och förklaring. Men jag ogillar starkt att cylonerna inte ser likadana ut. Verkar jätte konstigt. Viktigt att se serien för att hänga med. Annars är den helt menlös. Jag såg den mellan säsong 3 och 4.
Engravadlax
2016-06-17
Handlingen har egentligen inte något med seriens narrativ att göra, dvs det finns ingen direkt förbindelse mellan händelserna ombord på Pegasus och episoderna i serien efter att de har tagit kontakt med Galactica, och ingen ny information som inte redan har introducerats i serien--bortsett från en ledtråd om Starbuck, som kanske egentligen är överflödig. Så förutom att det egentligen är en extra lång episod som inte går att förstå utan att ha sett föregående episoder, så tillför det knappt något till serien. Stephany Jacobsen som spelar filmens huvudkaraktär imponerar inte heller. Med andra ord så kunde Razor lika gärna ha komprimerats till webisodes på 20 min som The Resistance eller Razor Flashbacks. Och scenen i cockpiten på heavy raidern var ren cheese. Varför skulle centurions behöva kommunicera med röstemulatorer?
AlbinWesley
2015-06-04
En del kommentarer tycker att det egentligen är ett dubbelavsnitt som paketerats som en film, och förstår inte varför den är inlagd på Filmtipset. Jag kan dementera dessa påståenden. Eftersom filmen efterfrågades av Universal, tänkt som en tv-film som även skulle fungera som separat dvd, är det uppenbarligen en fristående film. Att kalla det dubbelavsnitt är dessutom bara helt befängt, då det dels är längre än ett dubbelt avsnitt, och dels aldrig har sänts som ett dubbelavsnitt vare sig uppdelat eller i en dubbelslot. Med allt det sagt: den fungerar inget vidare som fristående film, och jag tycker heller inte att den är så jätteintressant att se i efterhand sett till sin kronologi - alltså mellan säsong tre och fyra. Men den lilla lilla föraningen om Starbuck gör den väl värd sin tid, den var allt jag kunde begära.
GinNTonic
2013-08-11
Gillar BSG, men varken denna film eller den inledande miniseriefilmen tycker jag gör serien rättvisa. De fungerar rätt dåligt som fristående filmer, och som avsnitt i serien tillhör de de sämre.
Canomia
2012-01-04
Jag förstår inte riktigt varför det här räknas som en film.
winstons.
2012-01-04
Ser serien för första gången nu och såg denna "film" kronologiskt i förhållande till serien, dvs efter s02e17, och då tycker jag den är klart sevärd. Sämre än resten av säsongen, men ger ändå viss fördjupning. Som fristående film är den som robkiller säger helt obegriplig. Att filmtipset klassar detta dubbelavsnitt som film öht säger ganska mkt om deras väldigt osammanhängande bedömningskriterier..
Robkiller
2011-08-15
Ett dubbelavsnitt marknadsförd som en film eftersom det inte ingår i vanliga handlingen utan är ett sidospår som handlar om Battlestar Pegasus. Känns väl inte direkt som en film och det är väl ändå det som ska betygsättas här. Faktum är att som fristående film är det helt meningslöst, hoppigt och osammanhängande.. och för någon som inte har sett serien är det nog helt omöjligt att få ut någonting av detta. Även om man har sett serien så är detta inte särskilt intressant eftersom allt har berättats förut om även inte såhär utdraget. Finns väl en enda intressant scen här med vanliga besättningen som kanske gör det här värt att se men bara om man har sett serien och tänker se den avslutande säsongen som kom efter den här filmen.
Sarlac
2011-07-11
Kändes inte nödvändig för serien. I det stora hela så är det en mer detaljerad berättelse om det som de pratade om 15 min i ett av avsnittten typ. Ytlig och seg, missa den gärna.

2011-07-10
Gillar inte riktigt tvserien och filmerna lider av förklarliga skäl av samma brister. Storyn är sådär, karaktärerna tråkiga, karaktärsutveckligen relativt dålig och rent tekniskt är tvserien inget som imponerar på mig. Filmerna följer även i dessa fotspår. En tämligen blek produktion med andra ord.