3.8

Battlestar Galactica

Reproduktion av originalet med samma namn från 1978. Mänskligheten blir anfallen och förintad av sin egen skapelse, robotar som kallas cylons. De sista överlevande försöker samla sina krafter och slå tillbaka med skeppet Galactica.

Originaltitel Battlestar Galactica
Regissör Michael Rymer
Manus Glen A Larson, Ronald D Moore
Genre Drama, Action, Thriller, Äventyr, Science Fiction, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare Edward James Olmos, Mary McDonnell, Katee Sackhoff, Jamie Bamber, James Callis, Callum Keith Rennie, Matthew Bennett, Paul Campbell (I), Tricia Helfer, Grace Park, Michael Hogan, Lymari Nadal
Filmnummer 19803

Gna
2012-04-22
Det är en svag 4a, helt enkelt för att jag inte riktigt gillar gengren. Jag tröttnar på artificiellt. Är en naturmupp. Men filmen var bra och jag får nog ta och se igenom serien också nu! Man måste ju veta mer...
kollind
2012-03-04
Svårt att betrakta din som sin egen (liksom många skrivit tidigare). Jag rekommenderar verkligen folk att se den (om man gillar och har sett serien), men troligen helst efter serien, och för mig så känns det som sagt svårt, eller rent av fel, att betygsätta den. Rekommendation: Serie->Film->Betyg(!?) ;)
MaxMackan
2012-02-09
Vill egentligen ge en femma, för jag tycker det var jävligt bra. Men eftersom det inte är särskilt fristående och rent av slutar på en cliffhanger, så får jag nog dra ner betyget. Det är ju på något sätt inte riktigt fulländad då...
Canomia
2012-01-04
Svårt att bedöma som enskilt verk skiljt från serien. Serien var å andra sidan riktigt riktigt bra.
Silvanesti
2011-10-30
Svår att betrakta som fristående film, men trots allt såg jag den som första avsnittet i serien och kommer därmed få förklaringar till allt (får jag hoppas i alla fall). Snygg nog, inga överdrivet kassa datoranimationer och skeppen ser härligt använda och småskitiga ut. Intressant idé och lägger grunden för intressanta karaktärsrelationer.
volvo_240
2011-09-23
Helt omdesignat, Vipers är fula som stryk för att inte tala om Cylonerna. Och ingen Imperious Leader. Är de inte kloka.
Robkiller
2011-08-04
Om denna nu ska kommenteras som en enskild film så är det väl egentligen inte nå vidare... känns oerhört mycket som ett intro till en tv-serie.. vilket det förstås är och tv-serien blir väl helt ok efter ett tag... men dessa första två delar är egentligen väldigt sega... fula effekter... inte mycket till handling... förutsätter delvis att man är insatt i handlingen innan man ser denna (vilket gör att den troligtvis blir bättre om man ser den efter att ha sett den gamla serien/filmen eller ser om den efter att ha sett serien)... hålls uppe av skådespelarna... men fungerar inte som enskild film, den väcker intresse för serien dock.. och det var ju dess syfte.
Sarlac
2011-06-09
Skönt tempo och atmosfär. Gillar paranoian som skapas sista halvan.
Redfield4ever
2010-12-25
Ger en trea tills vidare, men nder seriens gång kanske betyget höjs :)
ninja
2010-12-15
Bra början på en (so far) fantastisk scifi-serie!