2.7

Beach

Ryggsäcksluffaren Richard är i Bangkok. Där stöter han ihop med den slitne skotten Daffy Duck som strax innan han tar sitt liv berättar om en hemlig paradisö i södra Thailand.

Originaltitel The Beach
Regissör Danny Boyle
Manus John Hodge
Genre Drama, Romantik, Thriller, Äventyr, 2000-tal
Skådespelare Leonardo DiCaprio, Tilda Swinton, Robert Carlyle, Virginie Ledoyen, Guillaume Canet, Paterson Joseph, Lars Arentz-Hansen, Jerry Swindall, Zelda Tinska, Victoria Smurfit, Lidija Zovkic, Peter Youngblood Hills, Daniel Caltagirone, Peter Gevisser, Staffan Kihlbom, Jukka Hiltunen, Magnus Lindgren, Hélène de Fougerolles, Bindu De Stoppani, Stacy Hart, Saskia Mulder, Samuel Gough, Sahajak Boonthanakit

Skapad 2019-12-22 av rikirock
Richard (Leonardo DiCaprio) är en ung amerikansk backpacker som är redo att riskera sitt eget liv för en enda sak: den där känslan du bara kan få genom att uppleva det ultimata äventyret. Men p...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av othis
För turisten som sett allt finns ett lite paradoxalt dilemma, han vill besöka platser som inte besudlats av andra turister. För denna slags jägare av förstahandsupplevelser finns inget förhatlig...   Läs mer »

RichardEk
2021-08-15
En film som sätter fingret på hur turism är ett både fåfängt och existentiellt sökande efter mening som snabbt spiller över i passiv nihilistisk njutning (en värld utan värden) som i sin tur lätt går över i aktiv nihilism (att ingen värld kan erbjuda något av värde). Den exotiska stranden blir även en perfekt bakgrund för en kritik av konsumtionssamhället, där vi alla förr eller senare vänds mot varandra när även de mest intima sociala relationerna bygger på att värde går att få ut av relationen – kommodifieringen av det sociala. Således en kritik av det post/moderna som i sig är bekant, men inte desto mindre väl utförd. DiCaprio visar sina skådespelartalanger redan här, och skådespelarensemblen håller hög nivå i stort. Sevärd film på flera sätt.
Smekk
2019-03-15
Första halvan rätt så bra faktiskt, men andra halvan av filmen tappar fokuset och kastar bort hela uppbyggnaden från första halvan av filmen
2018-01-23
Den här filmen är inte så tokig alls...
fredagsfil
2017-03-26
Väldigt ojämn.
picklessmulan
2017-02-21
Inte så bra som jag hade hoppats på. Lite rörig och dålig regi. Fina miljöer dock.
RustyFilm
2016-12-11
Ska jag finna något positivt med det här så är det de vackra bilderna från en exotisk strand. I övrigt gällande regi, skådespeleri och handling hålls en skral och låg nivå.
2016-10-28
Den här filmen är faktiskt väldigt bra och spännande och skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig. Lika bra som boken är den ju inte men den är ändå väldigt bra. Svag 5:a.

2016-09-26
Kjenner igjen dette!