3.5

Beanpole – Den väldiga kvinnan

Året är 1945 och andra världskriget har lämnat Leningrad i spillror, med kollapsade byggnader och söndertrasade människosjälar som lever i misär. Trots att belägringen äntligen är över fortsätter kampen om liv och död bland de överlevande. Men två unga kvinnor, Iya och Masha, försöker hitta hopp och mening med sina liv – kosta vad det kosta vill.

Originaltitel Dylda
Alternativ titel Beanpole
Regissör Kantemir Balagov
Manus Kantemir Balagov, Aleksandr Terekhov
Genre Drama, Krig
Skådespelare Viktoria Miroshnichenko, Vasilisa Perelygina, Andrej Bykov, Igor Shirokov, Konstantin Balakirev, Ksenija Kutepova

labi
2021-09-18
Balagov kan bli något. Han är inte riktigt framme, men det här är ändå riktigt bra. De tidiga scenerna mellan Ija och den lille pojken är mästerliga, liksom flera andra scener. Mersmak!
StureStenhög
2021-06-16
Inte den mest glädjefyllda film man har sett kanske. Men St Petersburg alldeles efter kriget är en intressant spelplats, och man får verkligen känslan av en stad som är helt traumatiserad där människorna bara försöker leva vidare bäst de kan. Många besynnerliga karaktärer blir det, och middagsscenen framåt slutet är en riktig höjdpunkt. Men jag funderar ändå på hur psykologiskt trovärdigt det här faktiskt är. Har de gjort någon research eller chansar de mest bara? Jag får känslan av att svaret är det sistnämnda. Men så länge det är intressant och åtminstone inte går emot all form av rimlighet, så blir det ändå överkomligt
Albion
2021-04-05
En väldigt säregen film som puttrar på och man fångas med i de utmärkta miljöbeskrivningarna. En film som är både varm och väldigt hård på samma gång. Väldigt fint foto med en utstuderad färgton rakt igenom. En film som inte är helt lätt att älska kanske men ändå bra helt enkelt. Betyget blir en svag 4;a, dvs 4-
KyLLo
2021-03-27
Dålig dramaturgi, men filmen väcker ändå intresse med sitt vackra bildspråk. Starka färger och fin stämning.
Raimo_1985
2021-02-10
Tröga, tafatta och störiga karaktärer men det är en jävla bra film ändå. Känns realistisk, känns som att det kan vara så här det var i Ryssland just då.
RustyFilm
2020-12-18
En film med miljö Leningrad (1945) och dess söndertrasade själar efter ww2. Filmen är skapad med en formstil som på ett intressant sätt och med varierad dunkelhet realiserar ett antal motsatsförhållanden, till exempel: - Den varmt skildrade relationen mellan långskånken Ija och Masja detta trots den smärtsamma och ohyggliga verklighet som håller dem samman. - Den lysande grönorangea tonen i bilder och kostym trots den Sovjetgrå efterkrigsmiljön i Leningrad. - Den goda och välvilliga sjukhuschefen som utåt är en stram sovjetisk militär. - Till och med mellan manus och regi finns ett motsatsförhållande. Berättelsen är hård och rå. Framförandet är ömt och medkännande. Såg att filmen skapats av ett mycket ungt gäng. Regi Kantemir Balagov, född 1991 och foto av Kseniya Sereda, född 1994. Det kanske finns något nyskapande här. Det får väl framtiden utvisa.
myslas
2020-06-17
Bra film med flera fina rollprestationer. Har ett par scener då det verkligen bränner till men lite för ofta är det upprepande av saker som egentligen inte för filmen framåt. Den gula tonen som får filmen att se ut som ett avsnitt av CSI Miami är inte så estetiskt tilltalande. Stark trea.