3.5

Beasts of No Nation

Den unge pojken Agu separeras från sin familj i ett inbördeskrigsdrabbat land. Han flyr ut i den västafrikanska djungeln, där han blir rekryterad av rebellstyrkan NDF.

Originaltitel Beasts of No Nation
Regissör Cary Joji Fukunaga
Manus Cary Joji Fukunaga
Genre Drama, Krig, 2010-tal
Skådespelare Abraham Attah, Idris Elba, Emmanuel Nii Adom Quaye, Bernard Quaye, Ebenezer Annanfo, Zabon Gibson, Randy Aflakpui, Justice Promise Azudey, Jude Akuwudike, Ama K Abebrese, Kobina Amissah-Sam, Gifty Mawena Sossavi, Richard Pepple, Opeyemi Fagbohungbe

2020-09-30
Riktigt bra! Snyggt berättad ur ett perspektiv och det funkar väldigt bra. Det blir rörande och det känns trovärdigt på ett lite absurt sätt. En klar men inte stark fyra.
Halofreak92swe
2018-08-06
Otroligt välspelad och realistisk. Hemsk och deprimerande, tårarna kom ibland. Snudd på 4.
Qhorinhalfhand
2018-05-28
Mycket bra film men framförallt välspelad. Idris Elba och särskilt Abraham Atttah bar ju hela filmen och drar nästan upp betyget till en fyra. Jag tyckte att netflixdramat Mudbound som var den senaste filmen jag såg innan denna var något vassare, och kanske är det därför som jag sätter en oförtjänt trea på den här...
2018-02-27
Stark film!!
Starkbröl
2017-01-18
Bra skådespeleri, deprimerande ämne. Sture Stenhög har redan skrivit allt det jag tycker i övrigt, tack SS.
GreenMamba
2016-12-21
Tyckte aldrig filmen blev spännande.
Jamesa
2016-11-07
Riktigt bra film. Rekommenderas starkt.
StureStenhög
2016-10-07
Tveklöst ett ämne som det både är intressant och nyttigt att få en inblick i, och den här filmen gör ett utmärkt jobb med att närgånget och ofiltrerat skildra det. Allt är berättat från barnets perspektiv, vilket gör att vi precis som han aldrig riktigt vet vad han har blivit en del av. Vad handlar konflikten om? Kan någon sida eller gruppering sägas vara god eller ond? Vi har inte en aning. Ett intressant grepp som jag tycker fungerar bra. För filmen handlar ju inte om något av det där, den handlar om processen att gå från att vara ett vanligt barn till en hjärntvättad barnsoldat. Filmen lyckas visa det på ett övertygande sätt. Idris Elba är dessutom bra och förmedlar en självklar auktoritet i sin rolltolkning, men mest imponerar ändå Abraham Attah med en trovärdighet som få barnskådespelare lyckas uppnå. Det blir dock lite repetitivt, och rolig att se är den ju inte, men jag hade inte velat att de skulle göra den på något annat sätt
setterwall
2016-10-06
Många starka scener och starkt skådespel från huvudrollsinnehavaren. Men jag förstår inte vad regissören vill säga med filmen?
mammene
2016-10-05
Gripande och förskräckligt eftersom det förekommer i en grym värld. Det är verkligen jobbigt att se Agu och barnen bli hjärntvättade och utnyttjade, helt utlämnade, från att vara busiga lekande barn till att möta allvaret. Inget gott kommer av krig, ändå pågår det och vi gnäller över småsaker. Kom visst ur spår lite, filmen skapar känslor det är klart.