Beaufort

Beaufort handlar om en 22-årig militärofficer: Liraz Liberti och hans trupper tiden före Israel anföll Libanon sommaren 2006. En historia om tillbakadragande, inte om krig. En historia utan fiender men om fallande bomber och skräckslagna unga soldater som måste fullfölja sina uppdrag..

Originaltitel Beaufort
Regissör Joseph Cedar
Manus Joseph Cedar
Genre 2000-tal, Action, Drama, Krig
Skådespelare Ohad Knoller, Alon Aboutboul, Oshri Cohen, Eli Altonio, Daniel Brook, Gal Friedman, Nevo Kimchi, Arthur Perzev, Ygal Resnik, Itay Schor

Skapad 2019-11-10 av Andy_B
Beaufort är en stämningsfull film om en grupp Israeliska soldater som håller stånd i den historiska utposten Beaufort, södra Libanon, under de sista dagarna av Israels 18 år långa ockupation av...   Läs mer »

Ghostface
2015-10-18
Jag förstår filmens budskap men tycker att en film som har en av världens mest svårlösta konflikter som tema bör problematisera i en större skala än vad den gör.
Syntesis
2011-10-11
Helt okej rulle. Hände mer än jag trodde det skulle göra.
Valarn
2011-10-08
Känns som en väldigt ärlig tolkning av något som jag.... Inte vet ett skit om. Blev imponerad. Skönt att skonas från nationalistisk smörja á slow motion, vackra stråkar etc. Svag fyra.

2010-10-23
@amam, nu har jag inte sett den här filmen, men min judiska vän åkte ner till israel först på kibutz men är numera i den israeliska militären, och ja, det tycks stämma, någorlunda i varje fall. haha
amam
2010-09-13
Snygg, välgjord och välregisserad. Men det jag undrar efter att ha sett både den här och Lebanon (som var helt klart mycket sämre än Beaufort) är, tjafsar verkligen israeliska soldater så där mycket med sina överordnade? Det känns som så fort en order ges så måste de ha synpunkter eller utför ordern misslynt. Annars var det en bra film med duktiga skådisar men ingen jag rekommenderar om man vill ha en högtempokrigsfilm.
KillerPutte
2010-06-25
(rek.3) Bra krigsskildring som absolut skiljer sig från de så vanligt adrenalinstinna amerikanska skildringarna där dödandet och explosionerna står i centrum. Här fokuseras istället på krigets psykiska effekter, på händer med människan i dessa utsatta och absurda miljöer? Starkt och motiverat.
johanjaatinen
2010-06-11
Jag trodde inte att en krigsfilm kunde vara vacker men det var den. En hel del fantastiskt vackra scener på landskapet med perfekt passande filmmusik, påminde lite om scenerna i Bagdad Café. Men den starkaste scenen var där en pappa vars son dött i kriget intervjuades i TV.
Ola_Schubert
2010-04-20
Nä, hua mig! Går givetvis inte alls att jämföra med "Black hawk down" som det stod på DVD fodralet. Jag kan tolerera långsamt tempo, t.o.m segt tempo, bara det når fram till något, men detta sker inte här. Visst visades krigets meningslöshet lite men inte alls i lika hög utsträckning som en helt annan film som började minst sagt segt: "Flandern". Men där nådde man till slut ändå fram till en alldeles fantastisk beskrivning av både kriget meningslöshet och vad det gör med människorna. Den enda fördelen med filmen "Beaufort" är att den, i praktiken, visar att det var Hezbollah som gjorde situationen i det ockuperade Libanon ohållbar för israelerna, inte internationella påtryckningar. Israel har aldig brytt sig om det internationella samfundets åsikter, vilket iof kommer att bli Israels död inom tio år. En stark tvåa i betyg är det bästa jag kan ge denna sega film.

2009-09-18
Känns trovärdig och är välgjord och med duktiga skådespelare. Men tempot är anmärkningsvärt lågt och man sitter mest och önskar någon form av underhållningsvärde. Ska man se den bör man vara på rätt humör och ha tålamod. Bra men tråkig skulle jag vilja sammanfatta den och då film till stor del handlar om underhållning på ett eller annat sätt blir betyget lågt, även om det egentligen känns som en balansgång om man ska såga eller hylla den.
die_Kristina
2009-08-29
Precis som någon annan här skrev, så frågar även jag mig själv om en film inte kan skildra tristess utan att det behöver bli tråkigt för tittarna. Under filmens första timme lyckas man ingen vidare. Men sedan blir filmen faktiskt bättre och bättre och bitvis även riktigt spännande. Filmen är för övrigt intressant och lite udda. Det räddar filmen, så att jag faktiskt är beredd att klassa den som sevärd.