2.8

Skönheten och odjuret

Frankrike, 1810. En fattig köpman flyr till landsbygden med sina sex barn. Bland dem finns den oskuldsfulla Belle, som är hans yngsta dotter. En dag, under en mödosam resa, råkar han hamna mitt i Odjurets magiska egendom, som dömer honom till döden för att ha stulit en enda ros. Belle känner sig ansvarig för det fruktansvärda öde som drabbat hennes familj och bestämmer sig för att offra sig själv och ta sin fars plats.

Originaltitel La belle & la bête
Alternativ titel Beauty and the Beast, La belle et la bête
Regissör Christophe Gans
Manus Christophe Gans, Sandra Vo-Anh
Genre Romantik, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Léa Seydoux, Vincent Cassel, André Dussollier, Eduardo Noriega, Myriam Charleins, Sara Giraudeau, Audrey Lamy, Jonathan Demurger, Nicolas Gob, Louka Meliava, Yvonne Catterfeld, Dejan Bucin, Wolfgang Menardi, Mickey Hardt, Arthur Doppler, Elisabeth Bogdan

ModestyWilde
2018-02-05
Nej, det här är en solklar 4:a - minst! Vackert och sagolikt - och att filmen är fransk gör den mycket bättre än om den hade varit av det amerikanska hollywoodstuket. Mycket bättre än väntat, alltså!
ulpe01
2016-12-28
Franskt och visuellt dramatiskt. Vackert gjort.
snurr
2016-11-02
En trea alla gånger är den värd! Otroligt vackert foto och effekter, härlig sago- och fantasystämning. Gillade! Söt och lagom film.
choklatchip
2016-02-06
Jag känner att jag verkligen måste läsa boken någon gång! Har sett så många versioner av historien och känner mig ändå totalt förvirrad av Belles familj historia gång på gång. Inte en gång tycker jag att de lyckas göra en begriplig skildring så det enda jag kan bedöma är hur estetiskt tilltalande de lyckats göra filmen och hur personkemin är uppbyggd. Här är det estetiskt tilltalande men totalt obegripligt varför hon plötsligt får känslor för odjuret.
Whisp
2015-03-02
Det är estetiken som gör filmen.
bryngel
2014-11-15
Jag är duktigt förtjust i Cassel, men det hjälper inte i sån här sörja.