2.7

Beck - Det tysta skriket

Två flickor blir överkörda av ett pendeltåg en mörk höstnatt. Blev de mördade eller hade de själva valt att möta döden tillsammans? När Martin Beck och hans kolleger börjar utreda den obehagliga händelsen möter man det som tillhör vardagen för många unga kvinnor i Sverige idag - för att bli bekräftad måste man tåla hög press, våld och hot, något som leder till instabilitet och självförakt.

Originaltitel Beck - Det tysta skriket
Alternativ titel Beck 23 - Det tysta skriket
Regissör Harald Hamrell
Manus Cecilia Börjlind, Rolf Börjlind
Genre Kriminalare, Thriller, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Peter Haber, Mikael Persbrandt, Stina Rautelin, Marie Göranzon, Ing-Marie Carlsson, Måns Nathanaelson, Peter Hüttner, Ingvar Hirdwall, Rebecka Hemse, Jonatan Blode, Zinat Pirzadeh, Mylaine Hedreul, Jimmy Lindström, Anastasios Soulis, Hassan Brijany, Neil Bourguiba, Nanna Blondell, Axel Zuber, Maria Langhammer, Karin Bogaeus, Max Vobora, Nour El-Refai, Ivan M Petersson, Linda Källgren

2016-11-13
Väldigt spännande. Tycker det här är en av de bättre Beck-filmerna.
Astrojacob
2016-02-25
Kanon o modigt tema.
RadioSaga
2015-01-28
Detaljer omkring hade kunnat varit bättre, som påpekat under till exempel med skildringen av internet. Utöver tycker jag att handlingen i denna Beck-film är riktigt relevant, tragisk och bra att det togs upp. En film som jag personligen tycker skulle visas för ungdomar för att sedan pratas om - för att öppna upp till att våga prata om baksidan utav mångas tonårsliv.
Albion
2014-08-12
Konceptet är väl inarbetat men jag har aldrig varit förtjust i ensambeln. Manuset är OK sett till ramarna men karaktärsrollerna är däremot alltför mossigt stereotypa. Betyget blir en stark 2;a, dvs 2+
dudson
2013-03-22
En beck film där det inte går som på räls för en del inblandade=) trist att folk spårar ur.
Rele
2012-12-05
En bra Beck film. Cecilia och Rolf Börjlind har lyckats bra med manuset. Jag ger en trea
PeterTheW
2012-12-02
Snäppet bättre än många av de andra.
emilstjernholm
2012-12-02
Riktigt tam Beck-film som känns något daterad i skildringen av Internet, framförallt när man betänker att den är från 2007, samma år som den första iPhone släpptes.
RockSnack
2012-09-21
Bra Beckfilm. I likhet med den "Den svaga länken" så är inte slutet direkt vad man förväntar sig, vilket jag tycker väldigt mycket om. Skådespelarna gör alla åtminstone hyfsat ifrån sig. Titeln gör filmen ännu bättre. Klart sevärd och minnesvärd.
Xenox
2012-07-13
Oväntat slut som sticker ut, jämfört med övriga beckfilmer.