2.6

Beck - Pensionat Pärlan

Beck och hans kollegor undersöker explosioner på Östersjöfärjor. En liten flicka springer rakt ut i gatan och blir påkörd av en bil. Bakom ratten sitter Gunvald Larsson. Han har kört alldeles för fort. Flickan omkommer och hennes död gör Gunvald helt förkrossad. Han vägrar därför att delta i arbetet med den utredning som Beck och de andra kollegerna håller på med. Den handlar om en mystisk och dödlig explosion som inträffat i närheten av färjeterminalen. Det visar sig att många människor på andra sidan Östersjön är beredda att utsätta sig för mycket farliga situationer för att få chans till ett pass och en biljett till drömlandet Sverige. De som överlever göms på skabbiga hotell i väntan på ett illegalt arbete

Originaltitel Beck - Pensionat Pärlan
Alternativ titel Beck 5 - Pensionat Pärlan
Regissör Kjell Sundvall
Manus Rolf Börjlind
Genre Kriminalare, Thriller, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Peter Haber, Mikael Persbrandt, Michael Nyqvist, Stina Rautelin, Ingvar Hirdwall, Rebecka Hemse, Per Morberg, Lennart Hjulström, Fredrik Ultvedt, Lasse Lindroth, Anna Godenius, Tomas Laustiola, Anna Ulrika Ericsson, Peter Hüttner, Bo Höglund, Jan von Melen, Lucian Muscurel

2021-03-02
Den här Beck- filmen har helt klart en viss charm och jämför med de nya filmerna är det ett mästerverk...
dudson
2019-08-09
Njeee seg samt att pk-flosklerna haglar. Gunvald är stabil & lättretlig som vanligt.1+
Murvel48
2018-11-28
Snudd på bottenbetyg på den här röriga rullen.

2016-11-27
Ja, denne var jo ikke noe særlig. B-innslag i både handling og agerende. Blir en ytterst snill svak treer.
2016-10-22
Allmänt seg, tråkig och intetsägande film. En av de sämsta Beck-filmerna.
2016-03-27
Själva kriminalfallet denna gång är inget som vare sig väcker intresse eller engagemang. Istället är det karaktären Gunvalds tragedi i sidhistorien som istället fungerar. Tyvärr lyfter det inte betyget särskilt högt .
RadioSaga
2015-01-28
En Beck-film som leverar en Beck-handling.
fridenpaden
2014-07-22
Efter två bra delar i filmserien så somnade jag framför femman. Kan inte vara så bra då jag endast gjort så vid filmtittande två gånger tidigare i hela mitt liv.
Craxyknas
2013-01-25
Vad är det med att alla karaktärer i Beck-filmerna alltid ska vara så ilskna och sura och ha rent kaos i sina personliga liv? Inga bra förebilder för Sverige direkt. Illa.
ClintanTheKing
2012-12-19
Helt okej. En medelmåtta i Beck-serien enligt mig. Återigen är Persbrandt som alltid vass.