3.4

Bedragaren

En gråmulen vårdag anlände en biskop iförd mantel och stav till Malmö ifrån Vatikanen. På kort tid erövrade sedan Fader Mac staden, vann allas förtroende, förrättade vigslar och började investera de nyfunna vännernas pengar. Flera miljoner tog han hand om och gjorde påstådda tavelaffärer. Problemet var bara att han inte var den han utgav sig för.

Originaltitel Bedragaren
Alternativ titel De bedragna, The Deceiver
Regissör Johan Palmgren, Åsa Blanck
Manus Åsa Blanck
Genre Dokumentär, 2000-tal

Zebulonm
2021-01-17
En bra dokumentär. Man kan inte låta bli o fundera, är han verkligen död...
Genstruktur
2017-04-29
Go gubbe
2016-09-25
En intressant, underhållande och i viss mån faktiskt även ganska rolig dokumentär.
Rehn108
2013-07-26
Det är en BRA story de har kommit över!
Raimo_1985
2012-08-22
Sitter ömsom garvande, ömsom totalt förbluffafd.Den här människan (om han finns på riktigt, haha) har ju lurat brallorna av hur många som helst, men samtidigt verkar de haft kul, de har en osannolik historia att berätta i många år framöver.
lesunq
2010-12-07
Bisarr snubbe.
ellaine
2010-11-09
Vilken kille!
Lucid
2010-09-26
Intressant och grymt underhållande om en historia som på pappret verkar helt osannolik.
eppjones
2010-04-26
Tyckte inte alls om hur den var gjord. Kändes helt och hållet som en mockumentär. Såg drygt halva innan jag stängde av.
kirderf72
2010-02-28
Det var längesen jag skrattade så mycket till en dokumentär, ja en film över huvud taget. Zemplenyi måste ha varit en oerhört bra skådespelare. Han manipulerar, lurar och spenderar pengar som den sanna bedragare han är. Det ligger en stor portion humor i den här dokumentären, det är som hämtat ur en påhittad historia utan gränser för vad som är möjligt, när det kommer till att få folk att lita på en gestalt som upphöjer sig själv till skyarna.