3.4

Before Midnight

Det har gått nästan 20 år sedan Jesses och Celines första möte på tåget mot Wien, och innan klockan slår midnatt blir vi återigen en del av deras berättelse.

Originaltitel Before Midnight
Regissör Richard Linklater
Manus Richard Linklater, Julie Delpy, Ethan Hawke
Genre Drama, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Ethan Hawke, Julie Delpy, Seamus Davey-Fitzpatrick, Jennifer Prior, Charlotte Prior, Xenia Kalogeropoulou, Walter Lassally, Ariane Labed, Yiannis Papadopoulos, Athina Rachel Tsangari, Panos Koronis, Yota Argyropoulou
Filmnummer 102005

best_jeppe
2020-08-03
Det här är bland det bästa jag har sett på ett tag. I egenskap av en gift man med fru och barn så kan jag säga att igenkänningsfaktorn är väldigt hög. Och @Andrezhp, ja utifrån personliga erfarenheter så grälar par verkligen på det där sättet. Jag och min fru har haft sådana där gräl med jämna mellanrum där dynamiken har varit nästan identisk som karaktärerna har i filmen. Jag gillade den här skarpt och ville inte att den skulle ta slut. De 110 minuterna bara flög iväg. Tyvärr så är nog detta en film som faktiskt fungerar bäst om man själv är eller har varit i ett långvarigt förhållande. Det är nog svårt att uppskatta denna som ung. Jag skulle så gärna vilja se en fjärde film runt 2022. Stark 4a.
best_jeppe
2020-08-03
Det här är bland det bästa jag har sett på ett tag. I egenskap av en gift man med fru och barn så kan jag säga att igenkänningsfaktorn är väldigt hög. Och @Andrezhp, ja utifrån personliga erfarenheter så grälar par verkligen på det där sättet. Jag och min fru har haft sådana där gräl med jämna mellanrum där dynamiken har varit nästan identisk som karaktärerna har i filmen. Jag gillade den här skarpt och ville inte att den skulle ta slut. De 110 minuterna bara flög iväg. Jag skulle så gärna vilja se en fjärde film runt 2022. Stabil 4a.
hsimpson
2020-03-11
Välspelad och välskriven, men hur kul var det här egentligen..? Två rotlösa och trasiga själar som bråkar. Den här filmen raserar det romantiska skimmer som de två första filmerna skapade, och på ett sätt kan jag tycka att det är bra, eftersom det är realistiskt utifrån hur karaktärerna är skrivna. Tvåan är bäst i trilogin.
pufred
2018-01-24
Fantastisk dialog, naturligt, realistiskt och väldigt vardagligt. Men känns stundtals lite pladdrig och pseudointellektuell. "en sån film min mamma skulle tycka om"
Andrezhp
2017-10-12
Så Var det dags för den sista filmen i den fantastiska trilogi, Tyvärr så lever inte riktigt Before midnight upp till den höga standarden som de två första filmerna. Dialogen, flytet och handlingen är bara inte lika bra som de två första, Bilscenen är förvisso imponerande och snygg, men dialogen är inte alls intressant. De sista 30 minutrarna sitter jag förvisso med uppspärrade ögon, men efter att jag har kollat på scenen igen undrar jag par verkligen grälar med varandra så i verkliga livet? Jag känner också något som jag inte trodde var möjligt i de två första filmerna, jag börjar irritera mig på de karaktärsdrag som jag älskade med Jesse och Celine i de första filmerna. Deras dialog mellan varandra är också inte lika intressanta och naturliga (förutom sista 30). Men jag tror faktiskt att det är ett medvetet val av Linklater, De karaktärsdrag som man älskade med en partner, kan bli irritationsmoment och vapen när man bråkar. Diskussionerna kan vara urvattnade efter 9 år i en relation och kommer inte lika naturligt. Before midnight är kanske mer realistiskt och jordnära över hur en relation ser ut efter 9 år tillsammans. Med det sagt så fulländar Before midnight trilogin på ett perfekt sätt, men filmen i sig är inte värd mer än en 3:a.
jonbo
2017-09-10
Börjar riktigt pretto och dåligt men tar sig mot slutet. Dock tillför den inte så mycket mot det andra två delarna.

2017-06-18
Mycket intressant att få följa dessa karaktärer under nästan 20 år. Alla tre lyckas med att ha spännande diskussioner och vackra miljöer! Känns realistiskt. Att dricka ett glas kvalitéts vin till dessa filmer är ett måste! ☺️ 🍷
cina63
2016-12-27
Efter att ha älskat både ettan och tvåan var jag bara tvungen att se trean. Tyvärr får jag väl säga. Denna filmen var en stor besvikelse.
abnormal
2016-10-10
Återigen välspelad, men vet inte riktigt vad som hände med karaktärerna. Jesse är väl en rimlig porträttering 9 år senare, men Céline har gått från smart och intressant till helt irrationell och bråkig. Känns jätte-kliché.
eboson
2016-09-12
Många säger värdigt avslut, men before sunset (2:an) är ett betydligt värdigare slut som inte direkt behöver kompletteras med detta. ur ett "svenskt" perspektiv och sett utifrån ett något yngre öga blir man mest matt på könsrollerna och könskriget. den är bra men , before sunset är fantastiskt och magisk så personligen skulle jag slutat där.