3.3

Before Night Falls

Before Night Falls är en biografisk film som handlar om den kubanske författaren Reynaldo Arenas liv. Arenas upptäcktes som ganska ung och slog igenom när han vann pris i en författartävling. Hans första roman var dock den enda som publicerades på Kuba – därefter fick han med vänners hjälp smuggla ut sina texter till omvärlden. Som konstnär och homosexuell stämplades Arenas som antirevolutionär efter Castros maktövertagande och fick tillbringa flera år i fängelse innan han till sist tilläts lämna landet.

Originaltitel Before Night Falls
Regissör Julian Schnabel
Manus Julian Schnabel, Lázaro Gómez Carriles, Reynaldo Arenas, Cunningham O'Keefe
Genre Drama, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Javier Bardem, Johnny Depp, Sean Penn, Olivier Martinez, Andrea Di Stefano, Michael Wincott, Hector Babenco, Santiago Magill, John Ortiz, Manuel González, Francisco Gattorno, Marisol Padilla Sánchez, Pedro Armendáriz Jr, Najwa Nimri, Diego Luna, Vito Schnabel, Lia Chapman, Patricia Reyes Spíndola

Skapad 2019-12-20 av weng-weng
Before Night Falls är ännu ett personporträtt av en konstnär, en genre som regissören Julian Schnabel (själv uppmärksammad konstnär ) ägnat hundra procent av sina titlar. Han har å andra sid...   Läs mer »

2018-08-07
Gillar filmen på det skarpaste!!!
Dele
2015-01-28
Javier Bardem gör en fin insats i denna välgjorda och intressanta film, som ändå känns lite allmän i sin överblick av Reynaldo Arenas liv.
Ningyou
2013-12-07
Efter att ha läst skådespelarnamnen här på filmtipset förväntade jag mig en film med Johnny Depp och Sean Penn med stora roller. När jag såg Sean Penn gömma sig i en liten roll i ungefär en minut så förstod jag att jag skulle bli besviken, men Javier Bardem lyckades trots detta få upp mitt intresse igen. Intressant film!
Anonymus
2013-01-05
Bardem är fullhjärtat fantastiskt som vanligt, genuint trovärdig som cubansk homosexuell. Filmen i sig lyckas hålla en ganska bra balans mellan det estetiska och historiberättande. Lite väl lång för sitt eget bästa men annars välspelad och intressant även om du inte har ett intresse för författaren i fråga. Depp känns dock en smula felplacerad, blir lite väl mycket med en typiskt karaktärsskådespelare i en film som denna.
fasciatus
2012-04-16
Jag älskade "Fjärilen i Glaskupan" som gjordes av samma regissör Julian Schnabel, så denna film visar ju upp samma kvalitéer. Javier Bardem är brilliant i rollen som den förtryckta homosexuella författaren. Fotot är genomgående vackert, budskapet fint och musiken sitter som gjuten. Däremot är inte filmen perfekt. Tempot kunde ha varit lite snabbare, för många biroller dyker upp och filmen lägger för mycket fokus på huvudinnehavarens sexuella läggning snarare än hans biografier. Överlag så är detta en mycket fin film.
larox
2012-04-14
Oerhört intressant film med fantastiska Javier Barde, som tilltalar mig i allra högsta grad.
Sznax
2012-01-05
Bardem är dynamisk i huvudrollen men får kämpa med ett alldeles för episodiskt manus. Filmen skall visserligen vara episodisk men det fungerar inte, man får ingen kontroll över huvudkaraktären och hans vänner. Massor av kända skådespelare dyker upp i småroller, utan att man lägger märke till en enda (jag la endast märke till Depp). Schnabels konstnärliga bakgrund märks på fotot och regin, men tillför inte mycket till filmen. Betyg 5.2
WillyV
2011-11-12
Inte alls dum. Ett lätt och ledigt bildspråk, en Javier Bardem on gay fire (han övertygar ju i alla typer av roller) och en fin tidskänsla från främst 60-talets Kuba. Inledningens första femton minuter, som kombinerade bildpoesi- och Reinaldos äkta poesi/prosa, lovade dock något så mycket mer. Nu fastnar den efter det för det mesta i biografi-fällan, men tryfferad med en hel del kittlande homosexuella handlingar.
chris_lambert_
2010-07-16
Vacker och intressant och man vill verkligen ge Bardem ett högt betyg, men filmen brottas med att den är alltför spretig och har svårt att fånga in intressanta aspekter av författarens liv. Kul biroller och överlag bra på alla sätt. Men saknar det som gör en film riktigt bra.
Fredzon_M
2009-10-04
Vacker, underbart filmad. Bra skådespelare och musik och en helt klart intressant historia. Men den är lite väl lång och ofokuserad, framförallt mot slutet kunde den ha kortats ner. Även irriterande att de blandar engelska med spanska hela tiden. Spanska när någon är arg och annars engelska, hur tänkte man där? De hade varit lite smidigare med enbart spanska.