3.1

Before the Devil Knows You're Dead

Girighet. Skuld. Förräderi. Hämnd? Charles och Nanette Hanson har försökt se till att göra det bästa för familjen. Andy, deras äldsta, älskar sin hustru Gina och tjänar massor av pengar. Hank, deras yngsta, älskar sin dotter och försöker få henne att klara av sina studier vid en av landets bästa privatskolor. Men skenet bedrar ? Andy har både drogmissbruk och förskingring på sitt samvete och hans äktenskap håller på att falla sönder. Hank klarar inte av att försörja sin dotter, han dricker för mycket och dessutom har han en hemlig kärleksaffär, med sin brors hustru. Andy har en lösning på åtminstone de finansiella problemen, nämligen att råna föräldrarnas juvelerarbutik?

Originaltitel Before the Devil Knows You're Dead
Regissör Sidney Lumet
Manus Kelly Masterson
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Philip Seymour Hoffman, Ethan Hawke, Albert Finney, Marisa Tomei, Rosemary Harris, Aleksa Palladino, Michael Shannon, Amy Ryan, Brían F O'Byrne, Sarah Livingston, Blaine Horton, Arija Bareikis, Leonardo Cimino, Lee Wilkof

Skapad 2007-12-28 av Andy_B
Efter att ha läst pressmaterialet till ”Before the Devil knows you are Dead” var jag beredd på en liknande filmupplevelse som den nu 9 år gamla ”A Simple Plan” var. En film om människor som be...   Läs mer »

2017-08-03
Snark i kubik!
sawa
2017-01-19
Viss spänning, men jag är inte helt förtjust i tids-hoppen.
LacombeLucien
2015-07-17
Njä.
PSH-BOZO
2015-05-18
PSH är fenomenal, som alltid. För mig bär han upp filmen och lyfter den till nivån den ändå hamnar på och det blir en fyra för min del (svag). Lite förutsägbar och så även slutet, dock kommer jag bära med mig denna filmen ett tag. Mådde både fysiskt och psykiskt dåligt efter slutet. Tar ett tag innan man ser den igen.
AlbinWesley
2015-05-13
Hatten åker av, och det känns ändå fint att Lumet fick lämna jordlivet med flaggan i topp, för det här är smått mästerligt. En klassisk tragedi i en synnerligen unik förpackning. Lumets realistiska stil passar filmen utmärkt och fotots subtila långtagningar och svep blir till smärre uppenbarelser när man inser vilket hantverk man skådar. Dock kan jag inte låta bli att finna representationen av kvinnor högst bristande. Onödig svaghet.
2014-11-30
Snacka om sömnpiller. PSH grym som vanligt, och ett par scener okej. (6-/15)
MetalJukebox
2014-10-07
Bra svärta och misär, med fint skådespel och regi. Dock är okronologin helt meningslös och fotot är aningen ointressant. Filmen hade blivit bättre av att ha en vanlig linjär tidslinje.
JoePesci
2014-10-06
Hoffman är riktigt bra. Riktig misär film som urartar. Stark 3a.
finkelsmak
2014-09-14
Onödigt tillkrånglad kronologi, som ger intrycket att berättelsen är tillbaka och harvar på samma ställe om och om igen. Att berätta från början till slut hade kanske gjort det lättare att slappna av och njuta av de kvaliteter som trots allt finns där.
Andreas_
2014-08-04
Fantastisk film av en av vår tids största regissörer Sidney Lumet, som verkligen var expert på att lyckas ta fram det bästa ur sina skådespelare, vilket han även fixar här. För alla skådisar som är med är verkligen helt fenomenalt lysande och framförallt då huvudpersonerna. Detta är verkligen utan tvekan Philip Seymour Hoffmans bästa rollprestation i karriären, Detta är utan tvekan Ethan Hawkes bästa rollprestation i karriären. Detta är utan tvekan Albert Finneys bästa rollprestation i karriären och även Marisa Tomeis bästa rollprestation i karriären. Dom är alla verkligen helt briljant lysande och allihopa förtjänar dom en oscar här. Detta är en fantastisk film som sagt med fantastisk regi och musik som verkligen passar bra med stämningen. Det är mörkt och känns oerhört realistiskt och otäckt filmen igenom och man kan verkligen känna misären och desperationen som huvudpersonerna är med om. Enda som håller 5:an borta här, är några få små brister i manuset som gör att vissa realistiska element faller, men utöver det så är detta ett mästerverk, som jag starkt rekommenderar till alla som gillar mörka och realistiska dramas. Betyget blir en mycket stark 4:a