3.5

Begärets dunkla mål

En äldre fransman förälskar sig i den unga, förföriska Conchita från Sevilla men hon vägrar låta honom komma alltför nära, till hans tilltagande frustration.

Originaltitel Cet obscur objet du désir
Alternativ titel That Obscure Object of Desire, Ese oscuro objeto del deseo
Regissör Luis Buñuel
Manus Luis Buñuel, Pierre Louÿs, Jean-Claude Carrière
Genre Drama, Romantik, 70-tal
Skådespelare Fernando Rey, Carole Bouquet, Ángela Molina, Julien Bertheau, André Weber, Milena Vukotic, María Asquerino, Ellen Bahl, Valerie Blanco, Auguste Carrière, Jacques Debary

ses11
2015-05-19
Det undermedvetna kan inte rättfärdiga denna gubbsjuka exercis i efebofili. Att intellektualisera filmen är att se mellan fingrarna på vilken misogyn och pervers film det här är. Negativt överraskad, hade aldrig trott att Buñuel skulle avsluta ett värdigt filmkonstnärskap med sådan här sörja. Han sa själv i en intervju att han inte var intresserad av att göra pornografi för snuskgubbar, utan föredrar att fånga erotiken i det subtila. Buñuel kastar här sten i glashus, och gör exakt den sortens explicita och osmakliga gubbfantasi som han själv förkastat. Extra stort minus för inslagen av våldtäktsförsök, ett tema som inte funkar om man inte kan hantera det.
andmoreagain
2014-10-05
Åh! En Buñuel-film som jag genuint tyckte om! Berättarvänlig men samtidigt märklig. Valet av två skådespelerskor som spelar samma roll gillade jag och öppnar upp för olika tolkningar. Det som förbryllar gör mig snarare engagerad än uttråkad (som annars är kutym när det kommer till Buñuel). Tex så finns där tre scener där den manliga huvudrollen på ett eller annat sätt integrerar med djur; en mus, en fluga och en gris. Va fan vill det säga?
Stinkfists
2013-12-26
Stor besvikelse. Nyhetsinslagen från radion räddar den ifrån en 1:a.
Darn
2013-08-29
Ett tydligt bevis på hur något enkelt kan bli så bra. Det tydliga upplägget utnyttjas väl och små absurda detaljer berikar. Antar också att känslan av att det är ett Hitchcock-drama har mer att göra med min okunnighet kring Buñuel eller att de helt enkelt vistas på ett tåg emellanåt. Därför vill jag nu se mer av karln!
Ola_Schubert
2013-08-25
Nä, jag trodde i alla fall att säcken skulle knytas ihop, på ett iof väldigt förutsägbart sätt, men i alla fall. Annars så är det kul att se hur karaktären "Conchita" lyckas manipulera skiten ur den taffliga men rika bocken.(tänkte inte ens på att hon spelades av två skådespelerskor förrän jag läste det här). En svag trea i betyg, duger som ströunderhållning.
JimCarrey
2013-04-11
Det är ju egentligen en briljant idé med delad roll här men vet inte om det blev lika bra som det kunde blivit? Kul genomgång av begärets begrepp iaf. Utförandet är bitvis väldigt bra och roligt. De roligaste scenerna var på tåget tyckte jag, dels ungens interaktion med dvärgen och så bara det sjuka i att han skulle sitta och berätta den här fantastiskt sexuella historian till att börja med haha. Filmen tappar tempo nånstans i mitten och är sen mer seg vacker buskis än eggande och smart. Åt dagfjärilen till. Tycker också att kvinnoporträttet i den här filmen är ganska ointressant och att Buñuel aldrig lyckades kanalisera sina misogyna insikter på nått riktigt fruktbart sätt. Dialogen och regin ligger även i de bättre stunderna några snäpp bakom liknande filmer av t.ex. Ozon 3-
zonk
2012-06-13
mjaaäää..
labi
2012-05-13
Vill ge Buñuel en fyra för den lysande idén att använda två olika personligheter för att sätta samman den motsägelsefulla Conchita. Storyn i sig är väl kanske inte mer värd än en trea, men den gamle mästaren väver som vanligt in små detaljer som ger filmen en extra dimension, så jag landar trots allt på det högre betyget. Inte Buñuels bästa, men som vanligt en stark film och ett snyggt avslut på en lååång karriär!
carnevil
2009-05-07
Avancerad cock-tease.
visser
2009-04-20
Väldigt skickligt hantverk. Man känner sig aldrig som tittare säker på vad som egentligen händer. Människorna är det märkvärdigaste med mänskligheten!