3.2

Begärets lag

I centrum står den avant-gardistiske filmressigören Pablo Quintero; på ytan kontrollerad men han härjas av ett starkt begär, passionerat och kanske hopplöst förälskad i Juan Bermúdez. Berättelsen om deras intrikata förhållande/icke-förhållande löper parallelt med den om Tina som var Pablos bror innan hon blev hans syster. Har kallats Aldomóvars minst publikvänliga film.

Originaltitel La ley del deseo
Alternativ titel Law of desire
Regissör Pedro Almodóvar
Manus Pedro Almodóvar
Genre Komedi, Drama, Romantik, 80-tal
Skådespelare Antonio Banderas, Bibiana Fernández, Carmen Maura, Eusebio Poncela, Miguel Molina, Fernando Guillén, Nacho Martínez, Manuela Velasco

Jansmyr
2015-07-12
Ännu en fantastisk Almodovar; vilket tempo! Dessutom fanns ett litet påskägg för alla oss svenskar som får sitta och leta efter en av förtexterna utlovad Bibi Andersson. Vilken film!
Raimo_1985
2015-05-21
Inte så impad av denna, tyckte den var ganska tråkigt. Nu var det ett tag sen jag såg en Almodovar-film jag tyckte var riktigt jäkla bra. Kanske ska lugna mig ett tag med plöjandet. Godkänt med gäspning på denna.
precineadd
2014-09-07
Pedros första helgjutna, fulländade film. Märklig och märkligt berörande
oliver_twistor
2013-06-02
Svag fyra. Jag gillar den här. Bra story om hur illa det kan gå med förtryckt kärlek. Kanske inte Almodóvars bästa film, men helt klart sevärd.
zonk
2011-10-02
Mjae, Almodovar kan bättre än såhär..
Kayuzuzu
2010-12-09
Helt underbar - en av de bästa gayfilmer jag sett!
Greystalker
2009-12-30
En klassisk telenovela (spansk såpa) med halvkasst skådespel där det mesta hänger på den homo- och transsexuella tvisten. Oengagerande och daterat, förväntade mig betydligt bättre från Almodovar. En svag trea.
haajen
2009-11-29
Innehåller en del starka scener men storyn griper inte tag, lite för ofokuserad. Almodovar har dock hög lägstanivå så den är sevärd men inte bland hans bästa tyvärr.
StureStenhög
2009-10-25
Jag har sett alldeles för mycket filmer av Almodóvar med tanke på att han knappast är nån favorit. Det här är inte heller nån utav hans bättre. Det börjar ganska rörigt, jag får därför inget större grepp om karaktärerna och jag känner mig inte speciellt engagerad i filmen. När storyn så till slut börjar kicka in så har jag redan tappat intresset. Historien känns inte heller speciellt originell ifall man tar bort det faktum att de inblandade är homosexuella. En film att glömma
HerrArne
2009-09-23
Skruvat manus i lysande iscensättning med kraftfulla bildlösningar.