2.9

Begotten

Berättelsen är en skapelseberättelse där Gud i filmens inledning tar sitt liv för att det ur honom skall födas en kvinna. Kvinnan (kallad "Mother Earth" i rollistan) föder sedan en son. Vi följer hans färd genom ett post-apokalyptiskt landskap. Han släpas genom glesa skogar och över berg, och attackeras av ansiktslösa varelser som tycks vara de enda som bebor denna värld.

Originaltitel Begotten
Regissör E Elias Merhige
Manus E Elias Merhige
Genre Fantasy, Experimentfilm, 90-tal
Skådespelare Brian Salzberg, Donna Dempsey, Stephen Charles Barry

Skapad 2019-12-15 av force
Avlad, Född, Förorsakad, Skapad. Sakta, sakta, ger sig först bilden på ditt sinne, senare följer ljudet, rytmiskt och monotont skrapar det mot din hjärnbark. Film är en konstform. Håller man...   Läs mer »

Samtalsmanicken
2020-03-27
Begotten är en konstnärlig film och kan inte ses ur något annat perspektiv. Den har ingenting att berätta, utan erbjuder enbart på ett gäng psykotiska nålar som långsamt tränger sig in i ditt undermedvetna. De vaga men störande bilderna av smärta och tortyr i ett öde landskap lämnar endast utrymme för egna fantasier och bedömningar. Trivia som står skrivet i regissörens egna biografi: E. Elias Merhige skolade sig i en japansk dansgrupp kallad Sankui Juku. Det var denna livsstil som inspirerade Elias till det som skulle bli Begotten. Han utförde olika typer av andningsövningar som gradvis gjorde att han började hallucinera. Där ifrån analyserade han de viktigaste kommentarerna, så Begotten är ett verk skapt av de visioner som Elijah föreställde sig när han var försatt i trans.
Suverän
2015-08-18
Härligt tung, kompromisslös och svart. Men vad handlar den om? Människans inneboende ondska? Gudlös- och ensamhet? Hur satans förlorade vi alla är? Jag vet inte. Och det är anledningen till varför betyget blir en tråk-trea.
PapaUbu
2014-12-14
Det hänger på humöret här, man måste vara på rätt våglängd. Med enkla medel mejslas nakna känslor ut. Ibland blir man nästan lite övermätt, men vid rätt tillfälle är det en fantastisk film. Inte minst i att den utmanar beskådaren, och tillskriver därmed denne både intelligens och fantasi, något många andra filmskapare tycks missat att vi är kapabla till.
johanfwahlberg
2014-10-19
Väldigt drabbande konstupplevelse. Oavsett vad jag kan tycka om filmen så berörde den mig. Bra.
Darn
2014-10-05
Mörk och livsbejakande som bara den, en rå demonstration i ett förminskande av människokroppen som sådan. Ibland gnistrar det dock till i de höga bildkontrasterna. Då visar sig något riktigt vackert i det onda, både bildligt som symboliskt. Märklig känslokrock.
husberg
2013-12-01
Tung, monokrom religiös metafysik. Obeskrivligt vackra, men samtidigt sjukt makabra, tablåer och obehagligheter. Människan & världen reducerade till absolut minimal ontologisk fundamenta. Långsam, meditativ, morbid, grov. Inledningsscenen där Gud begår harakiri är oförglömlig.
stgurgel
2013-08-28
Jag är för pretto för att inte gilla den, den var ju skitsnygg och stämningsfull. Men har samtidigt lite svårt att se vad kejsarens kläder egentligen föreställer
Heima
2013-08-14
En jäkla upplevelse som för det mesta känns långsam och obegriplig, men förstås är väldigt intressant och snygg också. Ett av sitt slag, skulle jag säga. Om man gillar underliga och bisarra filmer som Jodorowskys och Lynch alster är det här ett måste.
Engravadlax
2012-12-12
Vad todape sade, fast det är inte konst heller, av precis samma anledning som det inte är film. Det är ingen som faktiskt gillar det här, det är bara hipsters som hallucinerar att de gör det för att kunna visa upp sin å-så-finkulturella pseudosmak (vad sociologer kallar sign-value, samma princip gäller här som med märkeskläder -- 100% coolhetsfaktor, noll substans). Somliga påstår att man måste känna till 'historian bakom filmen' för att uppskatta den, detta kallas att externt konstruera verkets mening ("external evidence"), en så kallad intentional fallacy (googla "authorial intent"), en form av svindleri som har varit mycket populärt bland pseudokonstnärer under det senaste århundradet. Kan tillägga att ingen faktiskt uppskattar filmen då heller, den är fortfarande precis lika pretentiös och meningslös. Kejsaren är naken och redo för ert konstrunk. 1/10.
kontorshunden
2012-11-19
Ett visuellt och poetiskt mästerverk! Criterion borde släppa denna på DVD/Blu-ray!