2.5

Belägringen

Den amerikanska militären tillfångatar en muslimsk ledare och det leder till att New York blir det främsta målet för en terrorvåg. FBI-agenten Anthony Hubbard, som ska sätta stopp för terroristerna, tvingas jobba tillsammans med CIA-agenten Elise Kraft, något som han helst vill slippa. Men bomberna fortsätter att explodera och allt fler oskyldiga drabbas. Man tar då in militären för att stoppa det hela i ledning av general Deveraux. De tre har alla avlagt en och samma ed: att stödja och försvara författningen. Men kan de svara för den avlagda eden?

Originaltitel The Siege
Regissör Edward Zwick
Manus Lawrence Wright, Menno Meyjes, Edward Zwick
Genre 90-tal, Action, Thriller, Drama
Skådespelare Denzel Washington, Annette Bening, Bruce Willis, Tony Shalhoub, Sami Bouajila, Ahmed Ben Larby, Mosleh Mohamed, Lianna Pai, Mark Valley, Jack Gwaltney, David Proval, Lance Reddick, Jeremy Knaster, William Hill, Aasif Mandvi, Frank DiElsi, Wood Harris

Raimo_1985
2018-08-01
Före sin tid om man så säger! Bra film.
2018-01-23
Ganska bra film, med ett viktigt ämne som är mer än högaktuell i våra dagar..
2014-11-09
Jag tycker att det här är en välgjord film som bland annat lyfts upp av Denzels fina skådespeleri. En hel del spänning hela filmen igenom. Det faktum att den vid tillfället för release fick en 4 av filmrecensionernas fader Nils Petter Sundgren visar också att filmen är väl värd att ge en chans. 3+
AddeColciago
2014-09-29
Dum. Bara dum.
Almgren
2014-04-28
Oerhört rörig och dum intrig som inte heller får någon hjälp av regin.
Scrapop
2014-04-14
Bra film som väcker många tankar. Filmen känns mer realistisk och intressant att se på efter den 11 september 2001. Stark 3:a.
Zipper
2013-10-28
Den här filmen får naturligt en helt annan betydelse efter 9/11, en annan dimension och ett annat djup än den förmodligen hade från början. Livet imiterar konsten. Jag vågar drista mig till att den inte hade gjorts några år senare, då den är alldeles för kritisk mot militären än vad som hade ansetts okej för amerikanarna efter 9/11. Så, egentligen är det kanske inte filmens egen förtjänst att den känns så fruktansvärt relevant, utan det är utvecklingen i världen sedan dess. Därför kan jag inte sätta mindre än en fyra.

2011-09-25
Det jag tycker är jobbigt är att det känns oerhört krystat. Kul att amerikanare kan ta ett steg tillbaka och titta lite på sig själva. Händer inte allt för ofta i Hollywood.
StureStenhög
2011-07-20
Ännu ett bevis för att blockbusters och politiska budskap inte går ihop. Här blir det, precis som alltid, irriterande ytligt, förenklat och predikande. Det är framför allt i andra halvan när man bestämmer sig för att man ska göra en viktig film som allt blir så övertydlig att det hela bara blir löjligt. Men även innan dess så är filmen relativt ointressant med stereotypa snutar som går runt och tjafsar om jurisdiktion. Kul med Denzel och Brucan i samma rulle dock, men mer än så hade den här filmen inte att erbjuda
mammene
2011-07-17
Lite av en dystopi och de värsta bovarna som jag uppfattade här var militären och inte terroristerna. Man gick aldrig på djupet utan klatchade till det hela så det ska var hot, tappade intresset för det. Sedan förstår jag mig inte på Anette Bening som skådespelare, inte min favorit så att säga!