3.2

Bells from the Deep

Om tro och vidskepelse i Ryssland. En resa in i det mest komplexa och samtidigt grundläggande i den mänskliga tillvaron.

Originaltitel Glocken aus der Tiefe
Alternativ titel Bells from the Deep: Faith and Superstition in Russia
Regissör Werner Herzog
Genre 90-tal, Dokumentär

Tonti
2017-07-19
Spännande helt klart men hade gärna fått fördjupa sig lite. Klockringaren och strupsången är höjdpunkter.
Galivan
2015-01-11
Lite hopblandat, inte upplysande, fastnar på Kitezh-temat, men intressanta miljöer, bra fotat.
LillaBlåaMus
2014-09-10
Yuri var rolig
Tiptaka
2013-09-15
Vissa rörande scener som den med klockslagaren. Annars en ganska trött dokumentär.
Taliah
2013-01-25
Alltså, nä. Det här måste vara nåt av det sämsta Herzog nånsin gjort. Random flum helt utan något som helst sammanhang ger inte en bra bild av ämnet, snarare bekräftar det stereotyper och gynnar fördomar. Lite fokus och djup hade inte vart fel eftersom det helt klart fanns intressanta trådar att dra i, men nej. Kombinerat med en sömnig Herzog som kör voiceover var det här riktigt uruselt.
indygrinder
2012-02-25
En timmes Herzog-briljans om vidskepelse och religion med ryska exorcister, klockspelare, stormhattar och strupsångare. Givetvis guld!
Hargulaf
2010-04-25
Många bra scener men utan ordentligt sammanhang. Hade varit bättre med fokus på en av trosföreställningarna. Och isen var säkert 10 cm tjock - håller för det mesta.
kungkalas
2008-10-13
Det känns lite freakshow ja, eller typ mondofilm, men det är klart en hel del som fascinerar, särskilt mannen med klockorna och strupsångarna. Herzog lyckas ändå koppla ihop det mesta på nåt vis, och filmningen är som vanligt väldigt vacker.
DanielMott
2008-09-27
Lite iskrälning gör ingen sommar.
vamstad
2008-06-03
Män som ålar på tunn is, folkpensionärer som kryper i skogen, kriminella jesusgestalter och falska profeter, Herzog ger oss ett dystert pantheon. Man väntar förgäves på Bulgarkovs svarta katt. Den enda som verkar vara uppkopplad till någon högre makt är mannen i klocktornet, han har rytm.