1.9

Belphégor - Fantomen på Louvren

Året är 1935. En fransk expedition finner en 3000 år gammal grav och upptäcker en intakt mumie. Vid återfärden till Paris drabbas expeditionen av märkliga händelser; sömnproblem, hallucinationer och vansinne. Mörka krafter frigörs och endast en överlever resan. Vid en restaurering av Louvren 65 år senare återfinns mumien i ett bortglömt förråd. Då forskare börjar undersöka mumiens ursprung, vaknar dess ande till liv och tar en ung kvinnas kropp i besittning?

Originaltitel Belphégor - Le fantôme du Louvre
Regissör Jean-Paul Salomé
Manus Jérôme Tonnerre, Arthur Bernède, Danièle Thompson, Jean-Paul Salomé
Genre Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Sophie Marceau, Julie Christie, Frédéric Diefenthal, Michel Serrault, Jean-François Balmer, Patachou, Lionel Abelanski, Françoise Lépine, François Levantal, Jacques Martial

2016-10-02
Har inte sett den på flera år men minns den som en helt okej och underhållande film. Något mästerverk är det ju inte men klart sevärd.
Bozze80
2010-08-21
Det här var då ingen höjdare, sci-fi matiné med en otroligt träig och skum handling, sen var ju inte resten mycket bättre heller...
jimmyringo
2007-06-12
Såg den hos en kompis för en del år sedan. Den var ganska flummig, men ändå smått underhållande och spännande.
@ngeldu$t
2006-08-01
Jag kan med handen på hjärtat säga att den här filmen var patetiskt dålig. Det var länge sedan jag såg någonting så dåligt.
ErnstBlofeld
2006-04-04
Sucer une cul grosse

2006-04-03
Det var inte mycket till skräck, men lagom underhållning sent på natten :)
nonno
2006-04-02
Hahahaha
Silferstierna
2006-04-01
Hahahaha
MaraJade
2006-04-01
Nej, någon skräckfilm är det inte och det är jag tacksam för. Bara för att det handlar om mumier behöver man ju inte göra allting till skräck. De som var ute efter skräck ska inte se denna film men de som gillar filmer om Egypten och egyptologi kommer att finna Belphégor riktigt intressant. Jag njöt storartat av den.
ophelia
2006-01-11
Den är fransk och trevlig vilket är helt okej. Man ska inte gå in i den och tänka att det är en skräckfilm.