3.5

Ben Hur

Mot bakgrund av Jesus Kristus tid på jorden, i den romerska provinsen Judeen, lever den judiska prinsen Judah Ben-Hur. Hans gamle vän Messala, numera en maktgalen romersk tribun, vänder sig emot honom när Judah inte går med på att förråda det judiska folket till förmån för romerska intressen. Messala skickar den nu hämndlystne Judah som slav till de romerska galärfartygen och fängslar hans mor och syster.

Originaltitel Ben-Hur
Alternativ titel Ben-Hur: A Tale of the Christ, William Wyler's Ben-Hur
Regissör William Wyler
Manus Karl Tunberg
Genre Drama, 50-tal, Äventyr
Skådespelare Charlton Heston, Jack Hawkins, Haya Harareet, Stephen Boyd, Hugh Griffith, Martha Scott, Cathy O'Donnell, Sam Jaffe, Finlay Currie, Frank Thring, Terence Longdon, George Relph, André Morell, Claude Heater, Ady Berber

Skapad 2019-10-06 av AgnesPetter
Ben-Hur är ett historiskt tre och en halvtimmes-drama, med både overture och intermission, om den judiska prinsen Judah Ben-Hur som hamnar i olag med stadens romare no. 1, och döms därmed till ett...   Läs mer »

Scrapop
2018-12-10
Djupt imponerad även om den haltar något
Pi-R
2018-04-14
Det är snyggt, Heston är guld, kapplöpningsscenen pumpar fortfarande adrenalin, och msiken är storartad. Den tappar dock fokus ibland, och närmare fyra timmar håller den inte för. Jesu framträdanden funkar som bäst när de får utgöra fonden, snarare än centrum för storyn, och det påklistrat lyckliga slutet drar ner helhetsintrycket. Skalar man bort den (mycket välputsade) fasaden så framträder en helt okej, men en bra bit ifrån perfekt, berättad film.
Lotso
2018-04-07
I sin helhet är Ben-Hur en film som jag förstår vart alla hyllningar kommer ifrån. Även ifall jag själv personligen har lite svårt för historiska filmer om romartiden och storyn överlag inte greppa tag om mig 100%. Så är det fortfarande en imponerande film som håller än idag. Framför allt är det tekniska det som imponerar mycket och de omtalade scenerna folk talar om än idag, är ganska svåra att inte gilla. Även ifall jag föredrar andra filmer, förstår jag vart folk kommer ifrån när de säger detta är en av deras favorit filmer.
Zebulonm
2017-04-03
Makalöst bra, halleluja!
Afflicter
2017-01-07
Ett spektakel i ordets sanna bemärkelse. På samma gång överskuggar alla storslagna scener det faktum att handlingsmässigt är Ben Hur ganska medioker. Den sista fjärdedelen av filmen känns påklistrad och onödig. Det sker en sammanknytning i slutet, men transportsträckan kunde ha gjorts mycket enklare. Det är intressant att jämföra skådespelarinsatserna i Ben Hur. Heston spelar som om det vore teater medan det är Jack Hawkins som verkligen ger en minnesvärd rollinsats.
RustyFilm
2016-12-07
En mycket mycket storslagen produktion. På 50-talet kunde dom. Jag är imponerad och en stor klassiker är det. Filmen är lång (214 min) klart det är lite "segt" men det blir sällan tråkigt. Strålande foto. En mycket lyckad restaurering, häpnadsväckande bra.
2016-08-27
Klassiker! Väldigt bra och välgjord film med väldigt bra skådespelare! Att den är över tre timmar märker man inte! Tiden bara susar förbi!
Fredman77
2016-06-28
Trumpeter, kulisser och statister... Nä någon måste våga ropa att kejsaren är naken! Detta är skräp...