2.2

Ben-Hur

Adelsmannen Ben-Hur blir falskt anklagad för mordförsök på den romerske ståthållaren och sedan sviken av sin bäste vän, som dömer honom till ett liv som galärslav. Efter år av umbäranden blir Ben-Hur fri och ger sig av för att utkräva hämnd.

Originaltitel Ben-Hur
Regissör Timur Bekmambetov
Manus Keith R Clarke, John Ridley
Genre Drama, Action, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Morgan Freeman, James Cosmo, Rodrigo Santoro, Haluk Bilginer, Toby Kebbell, Moises Arias, Ayelet Zurer, Jack Huston, Francesco Scianna, Nazanin Boniadi, Pilou Asbæk, Marwan Kenzari, Sofia Black-D'Elia, Yasen Atour, David Walmsley

Murvel48
2021-12-21
En till stora delar stereotypt och klyschigt berättad filmatisering på typiskt Hollywoodmanér.
Hanness
2021-10-27
Besviken men helt OK som underhållning.
RustyFilm
2020-03-16
Det var cirka 20 år sen jag såg 1959 års filmatisering av Lew Wallaces 1800-talsroman Ben Hur. Jag minns en nästan 4 timmar lång uppstyltad mastodontfilm (såg att jag trots allt gav den hela 4p då). Nu när jag fick lust till en omtitt valde jag att se 2016 filmen med regi av Timur Bekmambetov. Minnet av 59an är väl ganska så dunkelt men tycker nog att berättelserna är väldigt lika till handling (alltså, bägge följer Wallaces roman hyfsat). Kan kanske tyckas konstigt när den nya är en och en halv timme kortare. Den nya är allt för kosmetisk och castingen av huvudrollerna ej lyckad. Det är ändå hyfsad underhållning och kanske ett bra val vid omtitt.
Howler19
2019-11-03
Till att börja med ska sägas att det absolut går att se och att det till och med är ganska underhållande. Men... nu har ju det här gjorts förut och det är med det i åtanke filmen ses. Problemet är att de som har gjort den här filmen verkar ha bristande förståelse för vad det egentligen är som gör främst Wylers film så otroligt bra. Resultatet blir alltså en film där filmskaparna har missat poängen med sin egen film.
2019-06-10
Remake på Ben-Hur med rejäl budget - jo jag tackar hehe. Förenklat på alla sätt för att passa en otålig publik. Och som semibiblisk actionfilm funkar den okej. Den var åtm inte dålig.
Rele
2018-11-10
En väldigt bra film med namnet Ben-Hur kom ut 1959. Den här versionen av Ben-Hur är en bra film men inte så bra som den första Ben-Hur Filmen. Jag ger en trea.
2018-07-06
Jag läste en kommentar som jag tycker var otroligt passande: "Passable for the most part, but laughably inept in places." Filmen känns som maskerad och det är för mig helt oförklarligt hur den kan ha haft så hög budget.
mahasarakam
2018-01-10
Typisk amerikansk historisk action, med pinsamt tillrättalagt slut a la Hollywood.
TURGUT
2018-01-07
Förstår inte riktigt syftet med denna remake? Minns inte den gamla från 1959 nämnvärt men utgår från att den är bra mycket bättre än denna.
C12
2017-09-21
Varför gjorde man det här, det var ju dömt att misslyckas. Ben Hur 1959 en av värdens bästa filmer någonsin.