3.6

Ben och Gunnar - En liten film om manlig vänskap

Sommaren 1985 lär Ben och Gunnar känna varandra under en bilresa från Stockholm till Göteborg för att se Bruce Springsteen på Ullevi. Fem år senare möts de igen. Killinggängets "Ben och Gunnar" är en romantisk komedi som handlar om livet, The Band: boxen, och svaret på den eviga frågan: Är det möjligt för två män att bara vara vänner?

Originaltitel Ben och Gunnar - En liten film om manlig vänskap
Regissör Tomas Alfredson
Manus Robert Gustafsson, Jonas Inde, Andres Lokko, Martin Luuk, Johan Rheborg, Henrik Schyffert
Genre Drama, Komedi, 90-tal
Skådespelare Robert Gustafsson, Johan Rheborg, Jonas Inde, Henrik Schyffert, Cecilia Frode, Sara Key, Karin Weywadt, Lotta Beling
Filmnummer 2024

dlu
2020-07-15
Alla har ett hungrigt hjärta... efter skägg!
Ful_fisk
2019-12-18
Haha, för jävla rolig film detta! Men intressant hur många som ser den som romantiskt; själv tycker jag att den bemöter i stort sett allting med en stor dos ironi. Den romatisk komedin, maskulinitet, homoerotik... allt satiriseras till max! Men bra är det defintivt. Kul pendang till När Harry träffade Sally också.
KyLLo
2017-06-18
Överskattad. Jag gillar Bruce Springsteen-temat och någon träffande scen. Men sliskig romantik är inte min melodi och skägg är inte kul i längden.
Christofer
2016-07-15
15/7 2016 (4:a): Håller även efter omtitt, även om jag verkligen hade önskat att den gick att hitta med bättre kvalitet än ett sunkigt Youtube-klipp med usel skärpa, dunkelt ljus och ett ljud som stundtals försvann. 2/9 2006 (4:a): Underbar. Alla odödliga kommentarer...ahh...
Starkbröl
2016-04-25
Väldigt rolig, och med ett anslag som är mycket friare och mer glädjefyllt än Torsk på Tallinn. En mycket bättre film än TpT, men förstås mycket sämre än Fyra nyanser.
Jompalompier
2016-03-28
Såg att jag missat att betygsätta den här pärlan. Helt underbar!
Biberkolben
2015-08-05
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!
Ola_Schubert
2015-07-24
Om det inte vore för att det hela rör sig om en tidig HBTQ propaganda, om än välgjord sådan, så skulle nog filmen få en svag fyra i betyg, nu nöjer jag mig med en mycket stark trea i stället. Faktum är att filmen skulle ha tagit slut innan den börjar med följande repliker: - Jag tycker du är fin! - Eftersom som vi inte känner varandra så måste du syfta på mitt utseende, och jag tycker å andra sidan inte att du har ett fint utseende. Och om ovanstående, mot förmodan inte skulle hjälpa: - Vet du varför fruntimmer ser ut som de gör? Men det hela är skickligt gjort och ger en hel del småskratt. Dessutom stämmer grundpremissen vad gäller vuxen-vänskap. "För mycket utav den" resulterar alltid i ett sexuellt begär hos oss människor, vilket vi betraktar som "kärlek".
2015-02-14
Då jag älskar filmen "När Harry mötte Sally" och Killinggänget här använt sig av grundpremissen, med underbara förändringar, från den filmen så älskar jag även denna idén. Robert Gustafsson och Johan Rheborg är underbara tillsammans och filmen underhåller verkligen hela vägen. 4+
Asmorod
2014-04-14