2.9

Benknäckargänget

En quarterback som avtjänar ett straff får i uppdrag av fängelsedirektören att träna fångarna och sätta ihop ett amerikanskt fotbollslag för att möta vakterna i en match.

Originaltitel The Longest Yard
Alternativ titel The Mean Machine
Regissör Robert Aldrich
Manus Tracy Keenan Wynn
Genre Drama, Komedi, 70-tal
Skådespelare Ed Lauter, Burt Reynolds, Eddie Albert, James Hampton, Richard Kiel, Michael Conrad, Harry Caesar, John Steadman, Charles Tyner, Mike Henry, Jim Nicholson, Robert Tessier, Bernadette Peters, Anitra Ford

Zebulonm
2021-06-09
Nostalgi på hög nivå
dudson
2019-02-25
Skön film med Burtan. Diggade verkligen 70tals/satiren blandat med allvar. Visst såklart finns det en del segsträckor.men för vad det är=Schysst underhållning.
Trangor
2018-04-24
Komedi med flera fina kvaliteter. Synd bara att halva filmen bestod av en amerikansk fotbollsmatch.
Lotso
2014-07-05
I sin helhet gillade jag fortfarande filmen. Det var främst uppbyggnaden av karaktärerna och handlingen som jag gillade mest som gjorde att jag brydde mig i de sista 40min och trots att man redan vet vilka som kommer att vinna så sitter man där och biter på naglarna i sista minuten. Sedan så gillar jag att i början så känns det som att polischefen över fängelset är en snäll person men ju mer in i filmen man kommer desto mörkare och allvarligare blir han och man kan nästan säga att han är huvudskurken även ifall där inte är några skurkar alls vilket också är en annan positiv sak med filmen som alla andra sportfilmer försöker göra bara för att få mer utfyllning av det. Där är problem med filmen och den är inte perfekt och om något kanske den kunde ha klippts ner lite. Men jag gillade den ändå och även ifall du inte gillar sportfilmer överlag så rekommenderar jag den ändå för karaktärerna, skådespeleriet och uppbyggnaden av slutfinalen. Den lever verkligen upp till dess titel Benknäckargänget.
RichardEk
2013-07-28
Gillar man amerikansk fotboll så kan man möjligen gilla den här "komedin". Som otaliga andra filmer bygger den på temat "ett gäng udda, galna individer (alla män) svetsas samman som grupp och klarar en utmaning". Problemet är att inga av karaktärerna är övertygande som galna, udda, onda (till skillnad från "Slagskott" där de tre galna bröderna gör mycket av den filmen). Stora män pucklar på varandra medan de enda två kvinnorna i filmen endast är till för att Burt Reynolds ska få ha slentriansex. Hur kul är det?
2013-02-13
Till en början en bra mix av allvar och humor med en gedigen rad sköna birollsskådisar. När sen matchen drar igång dimper den rejält och tappar gnistan. Kanske beror det på mitt ointresse för amerikansk fotboll? Oavsett så finns den oefterhärmliga 70-talscharmen där och säkrar trean.
Yohanetsu
2012-05-28
Denna passerade förbi på tv4 film under söndagens baksmälla och under dessa förutsättningar kan jag iallfall säga att filmen får godkänt som slötittande underhållning.
O´Reilly
2012-04-25
Mycket bättre än den värdelösa re-maken med Adam Sandler.

2011-09-25
Detta är väl kult tillsammans med "Slapshot" - som jag älskar.
StureStenhög
2010-08-28
Hyfsad underhållning och Burtan är ju alltid Burtan, men tyvärr känns filmen lite slätstruken. Karaktärerna är lite för bleka och historien känns igen lite för väl för att det ska kunna bli speciellt medryckande eller minnesvärt