3.5

Bennys video

En historia om en pojken Benny som ser på våldsfilmer. En återkommande film är en videoupptagning av en grisslakt. Benny förlorar greppet om verkligheten. Gränsen mellan film och verklighet suddas ut när Benny dödar en flicka och filmar mordet med sin videokamera.

Originaltitel Benny's Video

2019-01-21
Fascinerande film
martineden
2017-06-11
[rek. 4] Tveklöst en bra och mycket intressant film! Den känns dock blek i jämförelse med Hanekes debut DEN SJUNDE KONTITENTEN. Känner att idén här inte alls kommer till liv som i den tidigare nämnda debutfilmen. Tror att mina förväntningar efter att ha sett debuten var oskäligt höga och att mitt omdöme kanske inte är helt rättvist. Dock en bra intressant film!! 3+
Valarn
2015-09-14
Bra men inte riktigt som jag hade förväntat mig!
StureStenhög
2015-08-01
Nog är det här en Haneke-film allt. Som vanligt har jag högsta respekt för att han är helt kompromisslös i sitt filmskapande, aldrig faller han in i förenklade konventioner, aldrig ger han publiken någon anledning att känna att saker och ting kanske kommer att ordna sig ändå, och aldrig låter han publiken slippa undan reflektion kring sin egen roll i det hela. Till skillnad från många andra så tyckte jag aldrig heller att det här var direkt tråkigt, jag var hela intresserad av vart Haneke skulle ta det här. Efteråt känner jag dock att han inte lyckas säga lika mycket här som i t.ex. Funny Games, som ju behandlar liknande teman, och här är han faktiskt farligt nära att falla in i simpel moralism. Men sevärt är det ändå utan tvekan, om så bara för Arno Frischs avtrubbade rolltolkning, men jag skulle definitivt rekommendera andra Haneke-rullar framför denna
Raimo_1985
2015-03-13
Lånade den för att jag vill se lite mer Haneke, bara sett Pianisten. Jag tog den också för att det handlade om galen filmsamlare. Det visade sig vara en ganska tråkig och deprimerande film om en äcklig våldspsykopat. Jag undrar varför man ska bry sig om den här jäveln. Han bryr sig ju inte om någonting förutom sig själv.... Urgh, fy fan vad det kändes när den där stackarn han dragit med hem säger att "Tecknade är bra. Roger Rabbit och sånt..." Usch, sånt här händer på riktigt.... Nej Nej, jag behöver inte den här skiten. Väntar ett tag med fler Haneke. Jag tycker inte livet är så megahemskt som Haneke målar upp det....
hsimpson
2014-03-29
I Funny Games och Den sjunde kontinenten ser jag en poäng mitt i allt elände. Det gör jag inte här, och det är nästan så att långtråkigheten provocerar mer än innehållet.
Tonti
2013-11-20
Provokativ, hemsk och omöjlig att tycka om. Men intressant och relevant inte desto mindre,
2013-11-18
Haneke sabbar sin egen film genom att tråka sönder den. Snyggt jobbat! (6/15)
Ful_fisk
2013-04-12
Inte lika bra som Funny games, men för jävla obehaglig. Väldigt stillsam. Jag hade nog uppskattat filmen en aning mer om jag inte varit så förbannat trött när jag såg den, men jag sätter ändå en fyra. Gillar hur världen som målas upp i filmen är så otroligt grå och meningslös att man nästan förstår varför Benny blivit som han blivit.
Noseman2005
2013-02-24
Cynism och känslokallhet i all ära, men här blir det något slags självmål, tycker jag. På ett intellektuellt plan anar jag vad Haneke vill få sagt, men leveransen är helt misslyckad. Inte minst Afrika-resan, som får filmen att balansera på slak lina mellan ettan och tvåan i betyg.