Berättelsen om Adèle H

Berättelsen om Adèle Hugo, Victor Hugos yngsta dotter. Hon förälskar sig i en officer som hon träffat 1861 i sin faders hus på Guernsey. När han förflyttas till Kanada följer Adèle efter. Han vill inte veta av henne och hon försöker alltmer desperat vinna hans kärlek.

Originaltitel L'histoire d'Adèle H
Alternativ titel The story of Adele H
Regissör François Truffaut
Genre Biografi, Drama, 70-tal
Skådespelare Isabelle Adjani, Bruce Robinson, Sylvia Marriott, Joseph Blatchley, Ivry Gitlis
Filmnummer 19009

2020-02-12
Utmärkt bra på alla sätt och vis!
Kajanus
2019-04-10
There is nothing like a dream to create the future.
andmoreagain
2018-11-23
På det hela taget en rätt tråkig film av herr Trufååå.
precineadd
2014-06-06
går att se som en väldigt fånig film men jag har inte hjärta att skratta åt den. tvärtom gillar jag den mycket mer än det är en bra film. det är adjanis film helt och hållet och hon bär den bättre än de flesta som tvingas bära en hel film
AlbertSpica
2014-01-01
Filmen är ganska seg och händelsefattig men får en trea för Adjani.
Slowdive2
2013-03-14
Av sentimentala skäl.
SilkyMoll
2013-02-04
Kan inte riktigt bestämma mig för om jag gillar eller ogillar takten och tonen i den här filmen men eftersom Adjani är så fantastisk så får ändå filmen en 3a i betyg.
martineden
2013-01-30
[rek. 4] Det är möjligt att jag är något snål i min betygsutdelning här och det är troligt att det kommer att höjas efter ytterligare titt. Adjani är fantastiskt bra i rollen som Adele H. och hon är verkligen värd den Oscarsnominering som följde. Kostymerna och miljöerna är bra och Truffauts regi är bra. Det är dock Adjani som bär filmen. Det är ingen direkt historia som berättas utan ett gradvis sjukdomstillstånd som skildras, vilket gör att filmen berör men bitvis blir det att man tappar intresset smått. Bra!!! 3+
foppa99
2010-11-02
stora kvalitéer i en liten pärla till film
HerrFågelsaft
2009-12-12
Mästerligt samarbete mellan regissör och huvudrollsinnehavare. Adjani är skicklig på att gestalta gradvisa sammanbrott och jag är svag för tragiska människoöden. Jag är inte lika förtjust i de sönderklippta scenerna i filmens första hälft och Indiana Jones-kartan som visar ett brevs resa över oceanen, men sammantaget en film helt i min smak.