Berberian Sound Studio

Under 1970-talet skickas en brittisk ljudtekniker till Italien för att arbeta med ljudeffekterna till en ny skräckfilm. Uppdraget visar sig dock ha ett mardrömslikt intryck på hans psyke och tvingar honom att konfrontera sitt förflutna.

Originaltitel Berberian Sound Studio
Regissör Peter Strickland
Manus Peter Strickland
Genre Drama, Skräck, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Toby Jones, Tonia Sotiropoulou, Cosimo Fusco, Antonio Mancino, Fatma Mohamed, Salvatore Li Causi, Susanna Cappellaro, Hilda Péter, Chiara D'Anna, Eugenia Caruso

dudson
2019-12-16
Mest en film jag köpta p,g,a det läckra Giallo luktande omslaget. Men vad fick man" En segdrypande rulle som är en plåga att plöja igenom. Det jag uppskattar av den enorma börda det verkar att fixa till en Italy" crime rulle sound/ljud effekter. Så all heder åt den inputen./
G-man
2017-07-24
Bra skådespeleri. Toby Jones är perfekt i huvudrollen och tuffa, arty effekter uppe på det. Väldigt mycket Inland Empire över det hela vilket aldrig är fel. Kanske en aningens onyanserad skildring av italienare men filmen tjänade på det.
Redwood
2017-04-07
Bra film. Lagom ruggig, kräver nog en omtitt.
2016-07-04
En bit in i filmen tänkt jag att denna film enbart kan uppskattas av vänner av italiensk skräckfilm, nördiga filmnördar, audiofiler och/eller tekniknördar. Någon halvtimme senare reviderade jag min uppfattning - detta kan bara uppskattas fullt av den nya generationen semibegåvade prettos. Jisses! Att det är ganska snyggt och hyfsat välspelat spelar ingen roll - det är så fruktansvärt ansträngt. En "göra sig märkvärdig-film" för "göra sig märkvärdig-människor". (4+/15)
Engravadlax
2016-06-17
Producenten Francesco behandlar också Gilderoy som skit. Det gör även regissören Santini, och receptionisten Elena. Om något så är det mycket Gilderoyhat. Misgilderoynt, rentav. I övrigt snygg, men helt meningslös film. Och skräck är det verkligen inte.
dexterde
2015-10-10
Så jäkla bra film så bra att jag tog upp mobilen och laddade ner ett spel och började spela. Kunde ha blivit så mycket bättre film än vad det blev.
ilw
2015-06-06
Så mycket kvinnohat och -förakt i en film. Männens behandling av de kvinnliga karaktärerna både i verkligheten och det som görs med dem med ljud. Och regissören som säger sig hata det men som uppenbarligen tycker om det. Bra film på sitt sätt, men vidrig.
bryngel
2015-04-29
Nä fy fan för Strickland.
pufred
2015-02-16
en brittisk ljudtekniker hamnar i Italien för att göra ljudet till en "Giallo"-film.. Stilistiskt, ljjud/form/stämningsmässigt mycket intressant,atmosfärisk och suggestivt, men var rätt seg/händelsefattig och otillfredsställande 2+
2014-08-11
Och vad var poängen med den här? Så stilig och med en grym suggestiv atmosfär - totalt bortkastat på en plot som aldrig rör sig framåt och nåt flum jag ej förstod. Någon jämförde detta med den italienska giallogenren som blomstrade på 70-talet, men här finns knappast några såna vibbar.