Berg- och dalbanan

En ung man, klädd som mekaniker, kommer gående på det ännu inte öppnade nöjesfältet. Vid berg- och dalbanan stannar han till och placerar en svart liten låda på spåren. Parken öppnar för kvällen och köerna till berg- och dalbanan är mycket långa. På nöjesparken finns också den unge mannen. Plötsligt tar han fram en apparat, trycker på en knapp - och den svarta lådan exploderar. Samtidigt närmar sig berg- och dalbanevagnarna...

Originaltitel Rollercoaster
Regissör James Goldstone
Manus Richard Levinson, Sanford Sheldon, Tommy Cook, William Link
Genre Drama, Thriller, 70-tal
Skådespelare George Segal, Richard Widmark, Timothy Bottoms, Henry Fonda, Harry Guardino, Susan Strasberg, Helen Hunt, Dorothy Tristan, Harry Davis, Stephen Pearlman

DOKAN
2023-04-06
Såg den under premiärveckan 1977 tillsammans med min far och minns att vi satt och skakade i biofåtöljerna av alla sensurround-effekter - nervigare än att åka berg&dalbanan på Liseberg. En riktigt hygglig thriller med bra skådisar - nyligen bortgångne Segal med sin alltid lika avväpnande charm och Bottoms som en ung snygg otäck attentatsman. Gamla rävar som Widmark & Fonda är alltid trevligt att se och fint Lalo Schifrin-score.
hsimpson
2021-05-31
Första kvarten är riktigt nervig och bra, precis som föregående kommentar skrivit. Sedan blir det ojämnt, med en hel del transportsträcka. När det väl är dags för slutet har man börjat tappa intresset. Omotiverat lång.
myslas
2019-11-21
Inledningen är lysande, trots att man vet vad som ska hända så sitter man som på nålar, väldigt spännande. Sedan blir det lite väl utdraget vilket drar ner betyget ett snäpp. Trots det ändå bra och välspelat. Dessutom, Sparks!
TasnuArakun
2015-07-20
Skaplig thriller, men lite seg. Den hade mått bra av att vara en smula kortare. Å andra sidan slutade det med såg jag den i ett sträck trots att jag bestämt mig för att dela upp den på två tillfällen.
Berniey
2013-10-06
Tidstypisk action som har en del bra scener, sockrat med lite humor, men jag tycker allt den blir tröttande i längden, men inte utan viss nostalgi charm.
2012-11-04
70-talsthrillers som den här misslyckades sällan, det gör inte den här heller även om jag saknade något. Flera spännande scener, men visst hade ytterligare ett attentat med litekatastrofaction gjort de drygt 110 min mer rättvisa.
Fuzzy
2009-12-11
Måste faktiskt sätta ett ganska högt betyg på denna ovanliga katastrof-thriller. Hade ganska låga förväntningar men kände direkt att jag fastnade i storyn. Kan vara tack vare den väldigt spektakulära & brutala scenen med det första attentatet som fick med mig på noterna. Trots filmens ganska långa speltid tyckte jag den gick ganska snabbt framåt. Att den sen återtände min lust för att se mer 70-talsthrillers var ju inte helt fel heller.
Bomkia
2008-02-28
Njae. Typisk 70-talsthriller. Den blir stundtals spännande men är också riktigt seg i min mening. 2++
Tystamusen
2007-11-05
Såg den första gången på Vinterpalatset med Sensurround ljud (hur fasicken stavas det?). Det var en upplevelse.
KusinKnase
2006-10-29
Underhållande variation på katastroffilmstemat, märkligt nog av männen bakom TV-serien "Columbo". Ett minus att filmen inte är så spektakulär som den borde ha varit, med undantag från det första sabotaget. Spännande och sevärt i alla fall.