3.5

Bergman - Ett år, ett liv

Med filmen "Bergman - Ett år, ett liv" har regissören Jane Magnusson försökt fånga hela personen Ingmar Bergman, och alla hans sidor. Både de fantastiska och de mindre smickrande, i syfte att förstå denna stora konstnär ännu bättre.

Originaltitel Bergman - Ett år, ett liv
Alternativ titel Bergman - A Year in a Life
Regissör Jane Magnusson
Genre Dokumentär, 2010-tal

darkmist82
2024-03-07
Denna recension fokuserar på 4-timmarsversionen. Jag är inget stort Ingmar Bergman fan men jag medger att han var en mästare på att skapa film. Många av hans filmer var ren konst, och att få en helhetsbild av Bergmans liv var verkligen intressant. Sedan kanske visa delar kunde kännas förvrängda och man saknade intervjuer med några av de skådespelare som Bergman jobbade mycket med. Det hade kanske gett en djupare bild av Sveriges genom tidernas största personlighet. Så ingen fullpoängare men ändå en av de mer intressanta dokumentärer som jag har sett på bra länge.
Roswall
2019-08-05
Såg 4-timmarsverisionen. Ett liv, fyra akter. Håller helt med Suverän. Känner inte att jag kan lita på Magnussons vinkel. Visst hon lägger snarare upp det tematiskt än kronologiskt och försöker ge oss olika tematiska pusselbitar. Det är både intressant och förvirrande. Hade dokumentären känns mer nyanserad hade den fått högre betyg. Det hela är dock fortfarande fascinerande!
labi
2018-12-03
Håller med "Suverän" i allt.
Suverän
2018-09-03
Rättelse: stark 3:a.
Suverän
2018-07-26
Svag fyra. Mycket är helt ovärderligt, men ofta känns den skamlöst vinklad för att till varje pris ställa människan Ingmar i så dålig dager som möjligt. En dokumentär ska vara nyanserad, absolut, men denna tenderar att bli onyanserad åt andra hållet, så att säga. Och varför fick nobodies som Benny Haag och Stefan Larsson så mycket utrymme? Sannolikt för att deras illvilja och bitterhet passade Magnussons narrativ. Människor som Bibi Andersson, Harriet Andersson, Max von Sydow, människor som verkligen kände Bergman, lyste med sin frånvaro. Dessa hade sannolikt gett en helt annan bild av Ingmar, vilket de gjort tidigare. Men stundtals är filmen ändå fantastisk och innehåller gott om material med Bergman själv för att motivera en svag 4:a.