Berlin - Alexanderplatz

Franz Biberkopf släpps ut ur Tegelfängelset med ambitionen att leva ett hederligt liv. Men i Weimarrepublikens Berlin och med Franz bakgrund visar det sig vara lättare sagt än gjort. OBS! Filmen bör ej förväxlas med Fassbinders mer kända filmatisering av Alfred Döblins roman.

Originaltitel Berlin - Alexanderplatz
Regissör Phil Jutzi
Manus Alfred Döblin, Hans Wilhelm, Karl Heinz Martin
Genre Drama, Kriminalare, 30-tal
Skådespelare Heinrich George, Maria Bard, Margarete Schlegel, Bernhard Minetti, Gerhard Bienert, Albert Florath, Paul Westermeier, Käthe Haack, Julius Falkenstein

goeran
2017-04-09
Phil Jutzis filmatisering av Berlin Alexanderplatz från 1931 (där Alfred Döblin själv svarade för manus) är ett mycket välgjort drama från Weimarrepublikens sista år. Heinrich George är helt lysande i rollen som Franz Biberkopf.
jep
2010-07-30
På 88 minuter blir det väldigt fragmentariskt jämfört med Fassbinders version men det är svårt att låta bli att jämföra. Men trots allt ett bra försök och med en bra huvudrollsinnehavare.
HerrArne
2008-09-25
Alls icke dum tidig filmatisering. Och gatuvimlet i dåtidens Berlin är en bonus.