Bernard och Bianca

Den lilla föräldralösa flickan Penny är i stor fara - fångad i Djävulsträsket av den elaka Madame Medusa för en ovärderlig juvels skull. Via flaskpost når dock hennes rop på hjälp fram till den blyge, men listige Bernard och hans förtjusande partner Bianca. Bernard och Bianca må vara två små möss, men när det verkligen gäller finns det inga större hjältar. Penny skall räddas till varje pris. Och då får Madame Medusa och hennes två glupska krokodiler ha vilka andra planer som helst.

Originaltitel The Rescuers
Regissör Wolfgang Reitherman, John Lounsbery, Art Stevens
Manus David Michener, Dick Sebast, Frank Thomas, Burny Mattinson, Fred Lucky, Vance Gerry, Ken Anderson, Larry Clemmons
Genre Animerad, Familjefilm, 70-tal
Skådespelare Eva Gabor (röst), Bob Newhart (röst), Geraldine Page (röst), Joe Flynn (röst), Michelle Stacy (röst), Jeanette Nolan (röst), Pat Buttram (röst), Jim Jordan (röst), John McIntire (röst), Bernard Fox (röst)

2017-12-09
Jätte söt film och till och med musiken är bra...
2017-10-18
Zarquon
2017-05-10
En småmysig bagatell.

2017-03-24
Riktig bra persongalleri og musikk. Manus er dog svakt. 3/4
wasteoftime
2016-08-30
Det första som slår mig, är att jag nog aldrig har sett den här filmen tidigare. Utan bara den nyare uppföljaren från 1990. Och det var ju en intressant, om än ointressant upptäckt. Det är på det hela taget en rätt tråkig film, faktiskt. Och den känns klart daterad i många aspekter. Den lyckas aldrig riktigt fånga mitt intresse och hackar fram lite väl mycket, eller ja, framförallt på slutet. Det blir en etta i betyg, och 0,3 på SH-skalan.
supermancover
2016-06-12
En väldigt stark trea!
RockSnack
2015-09-15
Såg den för första gången på tio år idag och den var inte så bra som mitt nostalgiska jag mindes, men den är väldigt mysig! Många sköna karaktärer (Rufus, Evinrude, Lukas, Orville), atmosfären och vackra bakgrunder håller betyget uppe. Allt annat är okej. Hela filmen har en slags "dämpad" känsla som är svår att beskriva, men den är som sagt väldigt mysig, vilket ibland är tillräckligt för att kunna rekommendera filmen! Tummen upp!
AlbinWesley
2015-04-23
Det här måste vara den gamla Disney-film jag minns allra minst av, trots att jag vet att jag sett den. Men det beror nog på att jag såg den som jättepyttelitet barn. I går såg jag om den, och trollbands. Fantastiskt äventyr, härlig stämning rakt igenom. Jättefint tecknad, framför allt bakgrundsbilderna. Den lagom korta speltiden gör filmen perfekt för sin berättelse, en sällsynt avvägning. Intrigen i sin helhet bär en härlig klassisk Hollywood-känsla. Könsrollerna går att analysera åt båda håll, föregående kommentar påstår att Bernard gör allt när de är ute på uppdrag samt att Bianca är beväpnad med ett typiskt kvinnovapen i och med parfymen. Men det är förstås en väldigt grund analys. Bernard är genomgående den fege som försöker dra sig ur medan Bianca är drivande. Och Bianca är beväpnad, till skillnad från Bernard. Nog så. Jag tycker det är hyfsat hygglig representation i jämförelse med 95% av allt Disney pumpat ur sig.
peu-depeu
2014-09-29
Väldig nostalgi för mig, däremot lägger jag märke till saker som jag missade som liten. Bianca är medlem i deras räddningskår och Bernard är deras vaktmästare, ändå är det Bernard som gör allt när de väl kommer ut på uppdrag och alltid Bianca som behöver hjälp? Hon är också beväpnad med ett typiskt kvinnovapen, parfym. Det märks att filmen är lite gammal. Också lite konstigt hur alla karaktärer är ritade utan skuggor.
dafreakish
2014-03-05
Kanske inte en av Disneys allra mest lyckade filmer. Varken särskilt rolig för barn eller vuxna men dessutom långt ifrån deras snyggaste film rent estetiskt. Dock är lilla flickan söt och B & B har ju också en viss charm.