2.6

Beröringen

Karin är gift sedan 15 år tillbaka, hon har två barn och lever ett stillsamt liv som hemmafru i en liten stad vid kusten. Hon träffar den amerikanske arkeologen David och de inleder ett förhållande. Detta ger henne snart problem, för David är krävande och döljer dessutom saker om sig själv för henne. När det visar sig att hennes man vet om hennes vänsterprassel ställs hon inför ett svårt val. Bergmans första engelskspråkiga film med foto av Sven Nykvist och musik av Jan Johansson.

Originaltitel Beröringen
Alternativ titel The Touch
Regissör Ingmar Bergman
Manus Ingmar Bergman
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Max von Sydow, Bibi Andersson, Elliott Gould, Sheila Reid

JD
2018-11-07
Visst har filmen en del brister. Bibi Anderssons engelska är inte en av dem men Elliott Gould känns onekligen lite vilsen i sin roll. Men bristerna väger ändå rätt lätt mot de stora förtjänsterna. Precis som i sina bästa filmer skildrar Bergman här förhållanden mellan människor med en oöverträffad precision och känslighet och ett oerhört driv och flöde i bildberättandet. Det är förälskelsen som vardaglig tragedi. Kärleksfilm för vuxna.
Kalkonhönan
2015-05-27
Bättre än Ormens ägg på tal om amerikanska Bergman, men lämnar mycket att önska.
triakel
2015-03-10
Bibi gör så gott hon kan, trots sin nervösa engelska. (Rollen skrevs ju egentligen till Liv, och enligt Bibis självbiografi tog hon motvilligt över då Ingmars förhållande med Liv var över.) Gould känns precis lika stel som Carradine i Ormens Ägg, så man kanske kan anta att det har med Bergmans regi på ett främmande språk att göra. Det som drar ner betyget från en trea till en tvåa beror på karaktärernas motivation. Goulds karaktärs trasiga själ förklaras på ett ovanligt konkret sätt, och jag föredrar när Bergman undviker detta, som han i vanliga fall oftast gör.

2014-02-04
Bergman på engelska är filmens svaga punkt. Dialogen känns stundtals inte naturlig och flyt saknas. Språkbarriären är heller inte till Bibi Anderssons fördel med hennes starka svenska accent. Men historien fängslande ändå och trots språkskiftet anade jag ändå en typisk bergmansk anda över Beröringen. Elliott Gould gör det bästa han kan av sin roll. Max von Sydow gör däremot inga större avtryck. Även fint foto (som vanligt) av Sven Nykvist.
Raimo_1985
2012-08-21
En lite annorlunda Bergman-film, men det kanske mest är för att dialogen är på engelska. Det kan bli lite stelt mellan karaktärerna ibland, men ändå, de är ju jätteduktiga skådisar. Fotot är mycket vackert. Den får en trea.
Sonicasfuck
2012-08-18
Svajig Bergmanfilm som får en att förundras över språkvalet. Bergman är ju helt klart inte alls lika bekväm att regissera på engelska. Vilket märks särskilt på Bibi Andersson vars engelska är obekväm. Det märks även på Elliott Gould som talar engelska som förstaspråk. Kul i alla fall att se Gould i en Bergmanfilm, han gjorde en del fina insatser kring den här perioden. Skådespelarmässigt sett så är Von Sydow både bäst och bekvämast. Filmens stjärna stavas dock Sven Nykvist som briljerar här. Inte oväntat kanske. Manuset är typsikt Bergmanskt och alldeles okej.
DanielMott
2010-12-25
Beröringen eller The Touch är ett udda inslag i Ingmar Bergmans karriär: amerikanska ABC Pictures chef övertygades att investera över en miljon dollar i en film utan manus och han valde Elliott Gould efter att ha sett honom i Getting Straight. Resultatet är blandat: en dubbad amerikansk kopia gjordes och först nu är den svenska versionen restaurerad (den introducerade av Gould himself på Cinemateket). Bibi Andersson känns inte helt bekväm i sin engelsktalande roll, Gould framstår som den "outsider" Bergman kallade honom och Max von Sydow är… Max von Sydow. Ett bitvis banalt drama med Bergmantouch. Betyg: 3
sirkurt
2010-12-12
Väldigt bra på många sätt. Den hör inte till Ingmar Bergmans mästerverk men är samtidigt en ganska varm historia som har fötterna nere på jorden. Väldigt gripande historia och jag blir intresserad av Bibi Andersson karaktär Karin. Det finns verkligen några pinsamma ögonblick i dialog och skådespel. Elliott Gould är lite väl stel men filemn är ju så otroligt mycket bättre än det mesta som har gjorts och görs i Sverige, inget mästervek men en bra hsitoria med lite skavanker här och där, svag 4:a.
jep
2010-09-22
På den bergmanska skalan är det en kalkon. Kärlekshistorien känns inte trovärdig mycket pga det saknas en personkemi mellan Goulds och Anderssons karaktärer. De pratar förbi varandra och verkar vara främlingar för varandra.
fritzlang
2010-07-22
Elliot Gould är så fel för den här filmen att det inte kan bli något annat än en etta.