2.6

Besökarna

Bill, Martha och deras lilla son Hal spenderar vintern i en mysig stuga när de plötsligt får besök av Bills gamla Vietnam-polare; de var i samma pluton och dessutom hamnade de på motsatta sidor i en krigsrätt.

Originaltitel The Visitors
Regissör Elia Kazan
Manus Chris Kazan
Genre 70-tal, Kriminalare, Thriller, Drama
Skådespelare James Woods, Steve Railsback, Patrick McVey, Patricia Joyce, Chico Martínez
Filmnummer 19354

2018-03-03
Våld och hot om våld ersätts av besvärande pauser och tystnad som känns i magen. Upplägget och idén är fullkomligt lysande, men det hela är lite för klumpigt utfört. Karaktärerna är schablonsmässiga och rätt så platta, och vägen fram till målet är lite väl tydligt utstakad. Men skådespelet är bra och filmen har inga svackor eller onödiga transportsträckor. En ganska bra film. (8-/15)
jonbo
2016-05-29
Dystert kammarspel med en bra Railsback, som tyvärr sedan fastnade i b-träsket.
Sznax
2014-11-02
Udda Kazan där skådespelarna tar mycket mindre plats än vad de brukar. Manuset håller nästan hela vägen men slutet är kluvet, var det bra eller inte. Gillar hur äktenskapet skildras med små effektiva medel. Betyg 6.0
Grillo
2012-03-27
Rätt händelselös egentligen men ändå obehaglig. Fadern var nog en av de mest osympatiska figurer, utan att vara direkt onda, som jag nånsin sett i en film...
Bomkia
2005-08-24
Uj, ganska hårt och filmat på ett naturtroget sätt. Särskilt fadern var intressant i hur han uppförde sig. Men det saknas nåt, det bara glider på fram till slutet.
djonipony
2004-02-20
steve railsback (ed gein) o en ung james woods i en film av elia kazan, som fick sur mun i mitt filmlexikon; snacka kult lr!