3.2

The Edge of Seventeen

High school-livet blir ännu mer outhärdligt för Nadine när hennes bästa vän, Krista, börjar dejta hennes äldre bror.

Originaltitel The Edge of Seventeen
Regissör Kelly Fremon Craig
Manus Kelly Fremon Craig
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Hailee Steinfeld, Haley Lu Richardson, Blake Jenner, Kyra Sedgwick, Woody Harrelson, Hayden Szeto, Alexander Calvert, Eric Keenleyside, Nesta Cooper, Daniel Bacon, Lina Renna, Ava Grace Cooper, Christian Michael Cooper, Meredith Monroe, Katie Stuart
Filmnummer 120192

Skapad 2019-11-13 av Stygga-Vargen
Kelly Fremon Craig har skrivit manuset till kortfilmen Streak från 2008 och till långfilmen Det perfekta livet från 2009 och år 2016 kom långfilmen The Edge Of Seventeen som hon både skrivit, re...   Läs mer »

2019-03-12
Gillar man film så kommer man hinna se en hel del "coming of age"-filmer. Mer sällsynt är att man blir bortskämd med en film som denna där regi, manus och huvudrollskaraktär/skådespelare levererar så här bra. Jag älskar den smarta dialogen och Hailee Steinfeld är underbar i huvudrollen. Sedan kan jag inte låta bli att identifiera mig lite väl mycket med Woody Harrelson lärarkaraktär. 4-
BarryHero
2019-02-25
Bra men inte lika originell som jag hade hoppats. Woody Harrelson spelar en typisk äldre bikaraktär som brukar finnas med i dessa filmer och Hailee Steinfeld är visserligen bra i huvudrollen men otacksam och jobbig. På det stora hela är det dock en helt OK coming-of-age-film från 2016.
karlmats
2018-07-16
Coming of age-filmer står ofta och faller på två saker, huvudpersonen och manuset. Steinfeld är en ung och lovande skådis som verkligen levererade i True Grit och manuset sticker ut från mängden genom att ändå försöka ha lite kreativ dialog. På det har vi den alltid underhållande Woody Harrelson i rollen som läraren som vet precis hur man tar jobbiga tonåringar. För jobbig det är hon sannerligen Nadine. En riktigt självupptagen skitunge faktiskt, och i princip alla recensioner jag läser om filmen verkar hävda att man ändå tycker om henne, men det gör inte jag. Det må sträva efter realism, och så är det säkert, men det är ju extremt svårt att hålla på henne när hon beter sig som satan själv mot alla sina medmänniskor. Då spelar det ingen större roll att dialogen kommer med en del underhållande ordkompositioner, man hoppas ju ändå inte riktigt att hennes beteende ska ge några positiva effekter. Sen att hon, likt många andra tonåringar, mår dåligt och har uselt självförtroende och självbild, det verkar ju inte stoppa de andra karaktärerna från att inte bete sig som svin. Det är ju inte så att hon är utfryst av nån speciell anledning som hon inte kan rå för, hon har inga hobbys eller personlighetsdrag som är det minsta intressanta. Det är en kompetent produktion med mer drama än komedi, och det räcker till en stark 2a, men mer än så kan jag inte sträcka mig till.
idaho1981
2018-07-14
Underhållande, välspelad och med ett bra manus. Den följer inte riktigt strömmen av coming of age filmer son släpps utan är sin egen. Bra bikaraktärer och Steinfeld lyckas att bära filmen fint.
AngelsDiary
2018-05-24
Förvånans värt bra, förväntade mig att bara vilja få filmen överstökad men kände faktiskt något för karaktärerna något som numera är ovanligt.
StureStenhög
2018-05-16
Lite för trött, lite för övertydlig, och lite för nöjd med sin egen dialog för att det ska låta naturligt. Huvudpersonen är dessutom ganska jobbig, men efterhand förstår man henne alltmer, och filmen också lyckas belysa hur destruktiv hennes självupptagenhet är. Bäst skildrad är relationen mellan henne och hennes bror, där använder man sig av publikens förväntningar på sådana här filmer på ett intressant sätt. De bästa scenerna är nog dock de med Woody Harrelson, det är iaf där humorn fungerar bäst. Hailee Steinfeld är bra i huvudrollen ska ju sägas också, jag kan lätt se att den karaktären hade blivit betydligt mer enkelspårig i en sämre skådespelares skepnad. Så en trea blir det ändå, även om den är lite svag
avatharin
2018-05-03
Glatt överraskad!
dafreakish
2018-03-31
Steinfeld äger denna "coming of age" -historia varje sekund hon är med, i en värdig ungdomshistoria med djupare förtecken än man först tror. Harrelson är också strålande och scenerna dem emellan är extremt skrattframkallande tack vare fantastiskt tajming men också att det finns något annat där som drar dem samman. Det är ofta förutsägbart men det är hjärtevärmande och inte alltid heller så amerikanskt som det ibland kan bli. En stabil fyra.

2017-09-27
Har man sett en sån här film så har man sett alla.
foppa99
2017-09-26
En bra ungdomsfilm: det e inte ofta