3.4

Betty Blue - 37,2 på morgonen

Zorg arbetar som hantverkare på Franska rivieran och gör underhåll på bungalows vid stranden. Han arbetar flitigt och skriver på fritiden. En dag kommer Betty in i hans liv, vacker men vild och oförutsägbar. Efter att Zorg bråkat med sin chef drar de iväg. Betty får jobb på en restaurang, hon försöker att övertala Zorg att ge ut boken som han skrivit. Men den refuseras vilket får Betty att bli galen. En dag blir Bettys vilda stil okontrollerbar och Betty blir mer och mer sinnessjuk.

Baserad på romanen 37˚2 le matin av Philippe Djian från år 1985.

Originaltitel 37°2 le matin
Alternativ titel Betty Blue
Regissör Jean-Jacques Beineix
Manus Jean-Jacques Beineix
Genre Drama, Romantik, 80-tal
Skådespelare Jean-Hugues Anglade, Béatrice Dalle, Gérard Darmon, Consuelo De Haviland, Clémentine Célarié, Jacques Mathou, Vincent Lindon, Jean-Pierre Bisson, Dominique Pinon, Bernard Hug, Catherine D'At, Claude Aufaure, Louis Bellanti

minawidding
2020-07-17
Fantastisk, men ska nog inte tolkas bokstavligt, då får man problem. Såg director's cut, it was worth it.
2020-02-25
Det här var verkligen skitdåligt. Den manliga huvudkaraktären är extremt osympatisk och Bettys psykiska ohälsa hanteras på ett helt jävla absurt sätt. Och slutet, slutet??? 33 årig man har sexuellt vild relation med 19 årig tjej med grav psykisk ohälsa som han ignorerar filmen igenom. Usch och fy.
RustyFilm
2019-09-16
Ett svart komedidrama om besatt kärlek och med mycket nakenhet, dock inte alltför porrig. En fransk film med Rivierans stränder och Paris gator som miljö. Regissör Jean-Jacques Beineix gör ett bra jobb och jag tror bestämt att han gillar färger. Huvudpersonerna är Betty (Béatrice Dalle). Betty har helt tydligt nån psykisk störning, kanske av typ borderline, hon är i alla fall helt skogstokig. Jag såg den kraftigt förlängda ”director’s cut” utgåvan. Kanske är den alltför lång, lite segt blir det. Men en kultfilm ere och en bra sån.
skitbad
2016-06-02
Finns moment av riktigt fin filmmagi här och skådespelet är stundtals fantastiskt, stämningen är påtaglig och man får definitivt närvarokänsla i det som händer! Lyckas vara excentrisk men ändå relativt lugn i sin framtoning, gränslandet mot en 4:a i betyg.
Ihsahn
2013-07-30
Filmen flyter på i ett makligt tempo utan att bli segt, men sen kommer slutet som verkligen inte går ihop på något sätt. Trots det blir dock slutbetyget en trea.
RichardEk
2013-07-24
Detta är den förlängda versionen: den franska 80-talsfilmvågen var inte så dum kan jag konstatera, 20 år senare, när jag ser denna betydligt förlängda version av Betty Blue. När det begav sig handlade det mycket om att se fransk film för att visa sitt kulturella kapital. Betty Blue kändes då egentligen inte överdrivet sevärd, och är det väl kanske inte heller idag, men den är fängslande på något sätt i sitt makliga tempo och i sina scenskiften. Udda personligheter möts på ett sätt som sällan syns i nordamerikansk film och filmens resa mot målet blir mer intressant än målet i sig (som är rätt så konventionellt).
JimCarrey
2013-02-17
Spännande och engagerande rulle
Enaselin
2012-07-05
Intressanta karaktärer men den blir lite tråkig i längden.
Mikka
2012-06-15
Det är vackert filmat och Béatrice Dalle är helt suverän i sin roll och får nakenheten att kännas helt naturlig. Filmen är dock ordentligt lång och det är nog både positivt och negativt här. Dels ger det karaktärerna rum att verkligen utvecklas, dels blir det lite tradigt mellan varven. 3/3+
Papagiorgio
2012-04-11
Snygg... men tja, ganska tråkig.