2.9

Beyond the Blackboard

När Stacey Bess får sitt första jobb som lärare blir hon chockad, ingenting är som hon tänkt sig. Stacey får i uppdrag att undervisa i "skolan utan namn" i ett härbärge för hemlösa. Barnen är i alla åldrar och många av dem kommer från dysfunktionella familjer, och i "klassrummet" saknas både bord och böcker. Stacey måste komma över sina egna rädslor för att sätta sig i respekt hos sina elever.

Originaltitel Beyond the Blackboard
Regissör Jeff Bleckner
Manus Camille Thomasson
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Emily VanCamp, Steve Talley, Timothy Busfield, Julio Oscar Mechoso, Nicki Aycox, Kiersten Warren, Treat Williams, Liam McKanna, Paola Nicole Andino, Deidrie Henry, Luce Rains, Mathew Greer, Savannah McReynolds, Colin Baiocchi, Willow Shields

2015-07-16
Lilla huset på prärien i skolfilmsformat. Så helylle, medhårs och gråtmilt att klockorna stannar. Men under ytan är det faktiskt rätt så osmakligt. De hemlösas och de utslagnas misär blir till en västanfläkt då vi undanhålls alla spyor, alla droger, allt våld och allt grovt språk. Tydligen är det inte så hemskt att vara en människospillra. Det räcker med att en ambitiös skolfröken viftar med sitt trollspö för att alla problem ska dansa ut till sirapsstråkarnas lena toner. Men så tillkommer detta att jag är en sucker för lärarfilmer... Jag tror att det bara finns tre kategorier människor som kan uppskatta detta. Dels sådana som gillar serier och filmer i stil med Lilla huset på prärien, dels sådana som alltid sväljer verklighetsbaserade filmer som en fascinerande del av det verkliga livet, dels sådana som är svaga för filmer om lärande/undervisning/pedagogik/elevkontakt. Tillhör man inte någon av dessa kategorier bör man hålla sig väldigt långt borta från detta pekoral. (6+/15)
trixer
2013-09-01
En bra film som visar på orättvisorna om man är bostadslös. visar hur barnen kommer i kläm av systemet. bra med att det är en historia baserad på en verklig händelse.
SalotSar
2013-07-18
Den erotiska touch som Emily Vancamp i form av nyutexaminerad lärarinna i mormonstaten Utah innebar dog snörpligt med hennes pumps i den första dynghögen i Salt Lake Citys slum. Sedan blir det illasittande 8i0-talsjeans och för sinnet kränkande feelgood bland hemlösa. Sensmoralen: det offentliga klarar ingenting, utan vi måste lita till entreprenöriella moder Teresas. Nej, Emily gör sig bättre som förbittrad hämnerska bland den stilfulla överklassen på ostkusten.