1.8

Beyond the Wall of Sleep

Filmen är baserad på H.P. Lovecraft's novell med samma namn. För mordet på sin familj hålls Joe Slaader inspärrad på Ulster County Asylum. Edward Eischel, en ung polis, ser något mer än ett monster hos fången. Istället ser Edward honom som en nyckel till framtiden styrd av en stor och ond kraft. Med Edwards jobb och mentala hälsa på spel beslutar han sig ändå för att försöka förstå Joe's hemliga kraft och riskerar allt han har på vägen.

Originaltitel Beyond the Wall of Sleep
Regissör Barrett J Leigh, Thom Maurer
Manus Barrett J Leigh, Thom Maurer
Genre 2000-tal, Skräck
Skådespelare George Peroulas, Fountain Yount, William Sanderson, Kurt Hargan, Frank Schuler, Marco St John, Rick Dial, Tom Savini, Robert Jayne, Rachel Mellendorf, Jan Jackson, Tonya White, Gregory Fawcett

Kriffot
2008-01-19
Totalt osammanhängande historia med väldigt lite koppling till HP Lovecrafts originalberättelse. Knasigt överspel som kunde varit ok om det inte blev så repetetivt och tjatigt. Vissa scener var rätt okej, men alla skräckeffekter överexploateras så man tröttnar. När folk springer omkring med blottade hjärnor i varannan scen blir effekten lika intressant som en tokig frisyr.
Christofer
2007-10-28
Alldeles för svår för mig, trots snyggt foto och en rätt cool miljö. Kan tyvärr inte ge något högre betyg eftersom jag inte fattade mycket av det hela egentligen och var tvungen att spola mig igenom vissa delar för att orka se klart.
peterclash
2007-02-19
Håller med fisk0 om det mesta men tycker ändå den är värd en tvåa för Lovecraftgrejerna.
fisk0
2006-08-07
Jag hade inte så värst höga förväntningar på den här efter att ha läst en del negativa omdömen på IMDB, men att det kunde vara såhär illa var jag inte beredd på. Skådespeleriet är genomuselt. Verkligen genomuselt. Det låter som om de läser upp sina repliker utan att ha den minsta aning om vad de egentligen säger, fraserna är brittiska men uttalas på irriterande amerikansk dialekt, ibland med några moderna svordomar inblandade som får det hela att låta ännu värre. Datoreffekterna är riktigt usla, men splattereffekterna är snygga, dock alldeles för sparsamma. Skådespeleriet skulle möjligtvis fungera i en ren splatter signerad Andreas Schnaas, men absolut inte en skräckfilm som denna där över 90% av filmen är dialog. Undvik.
dlundh
2006-06-16
Lågbudget och med lite överspelande här och var men bra ändå. Rekommenderas till de som gillar Lovecraft.