3.1

Bibliotekstjuven

John är bibliotekarie på Kungliga biblioteket och har hittat en möjlighet att lösa sin svåra ekonomiska situation. Han börjar stjäla värdefulla böcker ur bibliotekets samlingar som han sedan säljer vidare. Ett beslut som så småningom får fruktansvärda följder.

Originaltitel Bibliotekstjuven
Regissör Daniel Lind Lagerlöf
Manus Malin Lind Lagerlöf
Genre Mini-serie, Drama, 2010-tal
Skådespelare Gustaf Skarsgård, Gunilla Röör, Reuben Sallmander, Liv Mjönes, Maria Kulle, Lil Terselius, Kristina Calvert-Smith, Claes Ljungmark, Sigrid Johnson, Barbro Enberg, Robin Keller, Björn Bengtsson, Johan Lindell, Anneli Terro, Mariah Salah, Leif Ahrle

Roswall
2018-02-26
Tyvärr för platt och ensidig. Skulle må bra av om världen runt huvudkaraktären byggts upp lite mer. Nu är det bara fokus på honom, han är med i nästan alla scener. Mer kontext tack! Skarsgård gör det rätt bra ändå!
Tabu
2016-12-10
Daniel Lind Lagerlöfs andra bibliofila verk. Men det finns mycket här i kritiken kring mini-serien jag håller med om.
AlbinWesley
2016-04-01
Var ej bekant med KB-mannen sen innan, så det gjorde det väl lite extra kul att se denna och dessa ganska speciella kupper, om man så vill kalla det. Gillar KB som plats för en sån här berättelse också. Men det är ganska mycket som är väldigt osexigt, ganska så mycket i onödan. Det finns potential liksom... Skarsgård är bra, han spelar ganska galen ganska bra. Obehagligt psycho. Dragen av Mr. Ripley hade gärna fått vara starkare, det hade stärkt hela intrigen.
Canaletes
2013-10-13
Mycket bra mini-serie! John är verkligen en riktig psycho med stora problem och i ett försök att vilja passa in i överklassen. Mycket likt Snabba Cash i vissa stunder enligt mig. Spännande, korkat så att man i stundtals ville spola fram eller kolla bort och smått komiskt ibland. Slutet är väl väntad men lite tragiskt och dåligt. Man kunde ha gjort ett till avsnitt utan problem. Skön bakgrundsmusik med pianot. 7.8/10
labi
2012-08-30
Jo, men det blir ändå en fyra till Lagerlöfs sista. Den sanna historien om Manneus (Burius) är så ruggig i sig och vetskapen att det här svettiga dubbelspelet verkligen har ägt rum ger filmen ytterligare nerv. Ypperligt skådespel från många håll, Skarsgård, Mjönes, Röör, Kule, Terselius, Ljungmark - alla gör de sina roller utmärkt. Men mest omfamnar jag här Reuben Sallmander, vars karaktär är på kornet lik Horace Engdahl, framförallt i sättet att tala och föra intellektuella resonemang.
Raimo_1985
2012-08-22
Kanske den bästa rollen Gustaf Skarsgård gjort. Jadå, jadå. Han är så bra här. Dessutom är det genialiskt att de återanvänt Matti Byes musik som skrevs till Körkarlen.
Xenox
2012-08-02
Storyn är egentligen ganska trist, men serien är väldigt välgjord. Gustaf Skarsgård spelar riktigt bra i huvudrollen.
claradidam
2012-02-08
En aning trist och med en ganska uppenbar Skarsgård. Det känns liksom inte som han försöker ge karaktären något djup. Gustav är den av dem som borde hålla sig till scenen, det är där han glänser som mest. Ganska mesig historia i övrigt. Gunilla Röör är bra dock!
Christofer
2011-12-10
Oväntat slätstruket för att utspela sig över tre timmar. Hyggligt skådespeleri av Gurra, men det räcker inte när manuset var såpass tunnt. Det hade säkert gått att göra både mer spännande och med bättre tempo på två timmar ifall bara manus och regi hade varit mer slipat. Överlag lite småmossig casting också. Mjä.
sYndeN
2011-06-07
Skarsgård porträtterar en inledningsvis riktigt onyanserad och obehaglig typ. Emellertid får karaktären fler nyanser vartefter, och det slutar snart med att man stundtals faktiskt kan identifiera starkt med huvudkaraktärens problematik som ständigt tycks eskalera. Allt som allt en väldigt nervkittlande mini-serie. Plus i kanten för det tämligen unika ämnet.